woensdag 25 januari 2012

241P

De glijbanen van de buitenste cylinders.




Ik ben er al lang achter dat Semblat alleen maar aangeeft "wat" "waar" moet maar niet "hoe" en zeker niet "waar je op moet letten".
Deze bouwgroep is er weer zo eentje..

Als de cylinderdeksels niet exact 180 graden vertikaal staan, dan  draaien deze t.o.v. elkaar op het vaste punt in de steun.  De ruimte binnen de steunpunten van onderdeel 837/838 is net iets te ruim om ze als echt vaste aanslag te kunnen gebruiken.
Kortom......trial and error. Een avondje ben je hier echt wel mee bezig.

De afstand tussen de twee glijbanen onderling moet overal exact gelijk zijn. Bij het plaatsen van de ruwe gietstukken zit er verloop in. Daarnaast is de kruiskop dermate ruim gegoten dat er heel wat vijlwerk is voordat alles vrijloopt. Maar......het kan.

241P16

241P16


Steunen 836/837 die van binnenuit het frame moeten worden vastgeschroefd.
Als borg zit een pennetje !!!! (eindelijk) aan het gietdeel gegoten.

Schroeven is alleen mogelijk door het gat in het frame. Van bovenaf gaat het echt niet.

Ruwe montage.
Met een pen van 4 mm steekt de glijbaan in de cylinderdeksels
Parallel lopen ze zeer zeker niet. Ruimte wordt gemaakt in de bovenste steun.

Na veel geploeter (ander woord heb ik er niet voor) zit alles.

Groot punt van kritiek is dat de glijbanen niet in nieuw zilver zijn gegoten zodat de kleurstelling niet goed is. Aflakken van een deel kan wel, maar het schuivende gedeelte dus niet.
Ik heb begrepen dat Semblat dit inmiddels wel kan en ik overweeg dan ook om later alle "verkeerde" onderdelen opnieuw te laten gieten.
Eerst maar eens doorbouwen en zien wat er allemaal later moet worden aangepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten