vrijdag 27 januari 2012

241P

Al eerder heb ik beschreven dat het luikje in de cylinderbeplating weergegeven wordt door er een plaatje messing op te solderen waardoor de scharnieren ongelijk komen te liggen. Dat zou en moest anders, maar het was wachten op "micro-soldeer-vingers" en goede ogen. Vanavond was dat zover.




Materiaal: 0,02 mm, TWEE HONDERDSTE mm latoenkoper .
Eerst een aantal proefstukjes geprobeerd met diverse technieken. Moeilijkste was de bubbels soldeervet onder het velletje weg te krijgen. Vergelijk het maar als doorzichtig plastic met een natte spons op de ruit plakken.... , maar dan ook alle bubbels er onder vandaan!

-strip latoenkoper voorvertinnen en glad schuren met een schuurspons
-te solderen oppervlak idem
-minimaal soldeervet en glad afvegen.
-latoenkoper plaatsen en platdrukken met een plaatje 0,5 messing ...Wat schuift dat snel !!!
-de vlam er op en er direct af.
-met een schone en hete soldeerbout de bubbels wegstrijken ZONDER te krassen.
-met een glasvezelpotlood de randen glad schuren
-met een schuursponsje het geheel licht opschuren zodat het er optisch weer glad uitziet.


                                                      Het luikje van de 241P16.


                                            het luikje bij het model, 0,2 mm dik (veel te dik)


   Het luikje bij het model, acceptabel: 0,02mm dik.
Een factor 10 dunner dus.

Nu de scharnieren en sluiting nog, maar daar heb ik ook al wat voor in de maak.
Dit zit in ieder geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten