dinsdag 1 november 2011

Project X

De dwarsversteviging in het midden van de locomotief.


Al eerder besproken, maar nu in "detail"

Op de tekening is duidelijk te zien om welke vorm het gaat. Het horizontale vlak heeft een ovale opening. Daardoorheen kan je ook bij de bovenliggende afsluiter.
De inkeping links is voor het vrijblijven van de krukas.
Het vertikale gedeelte, een rechthoekige plaat, loopt ongveer tot de middellijn van de drijfwielen. Niet verder, want daar steekt de asbak naar voren en zit dus strak tegen de verstevegingsplaat aan.
Het zou nog zo kunnen zijn dat er in de vertikale plaat een inkeping zit, net zoals in de horizontale. Dat is op de tekening niet te zien. Dat merken we vanzelf wel als we de asbak ontwerpen.
Verbindingen worden verkregen door L-profielen. Nu is het zoeken naar de klinknagels.... ik zie ze niet. Die zijn dus zeer waarschijnlijk vlak met de frameplaten.
Op de van de 1226 zie je in de blauwe cirkel wel klinknagels. Temeer een reden om te concluderen dat de klinknagels vlak met de frameplaten zijn aangebracht. Aan de binnenkant kan dat weer ander zijn. Op de foto van de SS 1204 zie je ook niks, alhoewel.... met heel veel fantasie... 1 wit stipje dat een klinknagel zou kunnen zijn, maar zeker geen hele rij. wat je zou verwachten..





foutieve tekening, zie aan vulling hioeronder

ss 1204 zonder lijnen van de versteveging
foto hieronder met de tekening
Zoek de klinknagels !!!!

fouitieve tekening, zie aanvulling hieronder


In de tekening zijn de maten 1:1 en in de tabel 1:45 maten weergegeven
.



AANVULLING 2 november , 20:15.

Per abuis is het horizontale vlak van de dwarsverbinding gelijkt getekend met de voetplaat. Hij zit hoger, en wel exact aan de bovenkant van de frameplaten.
De tekening is natuurlijk goed, maar het lijnenspel kan je alleen zien als je de gehele tekening bekijkt en niet alleen de uitsnede.
Er staat dus een groot kruis door de foute lijn. De gele lijn is de juiste.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten