woensdag 21 september 2011

241P

Bissel Avant, smeer- en lucht leidingenleidingen

Hoe ver wil je gaan met het detailleren?......heel ver.


Ik heb de tekening van Semblat voor de duidelijkheid uitgebreid met de remcylinders en de diverse groepen ingekleurd.
Vanuit de twee (gele) smeerpotten lopen naar iedere as twee smeerleidingen om de smering tussen asgeleider en frame te realiseren.
De blauwe en groene groep zijn eigenlijk gelijk van funktie, maar voor de beeldvorming heb ik ze apart gekleurd.

De rode leidingen zijn de luchtleidingen die naar de remcylinders lopen.
Vanaf het "open" uiteinde wordt er bij de echte locomotieven een dikke flexibele luchtleiding gekoppeld.

Dit detailwerk is op de schaarse foto's van het gedemonteerde loopdraaistel van de 241P9 moeilijk te zien. Je moet het weten, maar dan nog is het heel moeilijk te onderscheiden.

Semblat geeft aan dat je vanaf de onderkant slechts 1,5 mm in de smeerpot een gaatje moet boren en daar de leiding in moet aanbrengen. Het zal kunnen, maar ik ben bang dat er dan veel $@%$#%#%#&#^^$&*%&% gaat optreden als de leidingen los gaan laten bij het monteren.
Ik heb de gaten van 0,5 mm helemaal doorgeboord en vijl de uitstekende stukken draad aan de bovenkant later vlak met het plaatwerk.




En als dan alles zit, zet je de as er in.
En wat zie je dan..............................................................................

Nu de rest nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten