donderdag 22 september 2011

241P

Deze afbeelding is als voorbeeld in de handleiding te vinden.
Ik krijg hierbij een beeld van "spaghetti".

Ook is nu duidelijk dat je hier aan de grenzen komt van het mogelijke in 1:43,5. De leidingen zijn eigenlijk veel te dik.



Op de site van de 241P9 kan je onderstaande foto zien.
241P9 Kies: Restauration-Nettoyages

Wat ik zie, naast een hard werkende medewerker van de club, is een duidelijk zichtbare luchtleiding naar de remcylinders. De smeerleidingen zijn nauwelijks te onderscheiden, maar met een beetje goede wil kom je een eind. Toch blijven er onduidelijkheden.
Je kan wel concluderen dat de oplossingen die Semblat heeft bedacht niet helemaal conform het voorbeeld zijn, maar hij heeft zich niet laten kennen, dat is duidelijk. De smeerleidingen moesten er op.


In de kit heb ik weliswaar draad aangetroffen om de leidingen van te maken, maar die wilde ik liever niet gebruiken. Draad was van "hard" messing en daardoor niet lekker in hoekjes te vormen. Ik heb eerst met ander draad wat proeven genomen.
Hierbij bleek ook dat de constructie "binnen" het frame geen optie was. Zelfs met draad 0,3 mm bleek de met ruimte voor de schuifplaat (gele cirkel) niet afdoende en die ruimte heb je zeer waarschijnlijk nodig om het model soepel door een wissel te laten rijden.


Uiteindelijk heb ik onderstaande constructie gemaakt (ook nog met relatief veel te dikke leidingen). Gebruikt is 0,45 zacht messing draad (0,2 mm zou mooier zijn geweest) en dat is met 10-secondenlijm vastgezet.
Ik heb de keus gemaakt om de leidingen in het middenstuk NIET door te laten lopen.
Rechts boven is de luchtleiding nog extra met een steun aan het frame bevestigd. Aan het uiteinde kan een rubberen slangetje van circa 1 cm worden geschoven om het helemaal goed na te bootsen.

Nu de linker kant nog en ik zit te dubben om toch 0,2 mm te gaan gebruiken en betekent dus... slopen wat ik vandaag gemaakt heb.

En dat de leidingen dun kunnen/moeten zijn, toont een foto van de 01-1075 van de SSN.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten