zondag 24 juli 2011

241p

Na licht afvijlen van de hoeken van onderdeel 430 (pattes d'attache de lames sous boites d'essieux) moeten deze platen aan de houder (429) voor de kogellager worden gesoldeerd en wel "bien centrées". Makkelijker gezegd dan gedaan.
De gaatjes zitten niet exact in het midden van het plaatje wat het er niet makkelijker op maakt en de snijranden van de plaatjes maken het optisch lastig om die als referentie aan te houden.

Na enkele handmatige pogingen en nameten kwam heb ik besloten tot onderstaande methode

1. houder onwrikbaar vastzetten op de soldeerplaat
2. met boortjes 1,4 de plaat horizontaal brengen en houden.

Om het gat van de plaat goed gecentreerd te plaatsen heb ik op de houder voor de kogellager een middenstreep aangebracht.

Over de streep kan je met een rechte lat het gat van de plaat goed positioneren

De soldeerplek was voor het positioneren al voorzien van vloeimidddel.
Nu een klein propje soldeer er op en verwarmen.
Voila.


Daarna met de platbektang de kogellager op zijn plaats aanbrengen. De bijgeleverde pons kan je nog gebruiken om de rollager verder in het gat te drukken, maar of dat echt nodig is weet ik niet.


En hier het origineel van de 241P16.
Gefotografeerd aan de binnenkant van het rechter chassis.


De lichte afrondingen aan de onderkant van de modelplaten is dus cosmetisch. Verder is te zien dat de as voor horizontale beweging bij het model niet nagemaakt zijn. Daar zit de plaat direct op de kogellager houder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten