vrijdag 25 februari 2011

241p

Op donderdag geen bericht, maar er is niet stil gezeten, integendeel.
Van hoofdstuk 7.1 moest nog het laatste onderdeel worden gemaakt, de kering met planken bij de opening naar het machnistenhuis, onderdelen 713-714 en 745 voor de planken (messing plaatjes !!!)

Het heeft heel wat voeten in de aarde om dit onderdeel in alle richtingen loodrecht te solderen. Je kan er ook niet makkelijk bij onder de voorkant van de kolenbunker (712).
En wat ik op de foto van Semblat al dacht te zien...het onderdeel past aan de bovenkant niet tegen 712 aan.

Voor de duidelijkheid nog maar even de foto van de 241P16.


De planken (in U-vormige geleiders) sluiten aan de rechterkant aan op de kering en die sluit echt tegen de bovenkant. van de schuine voorkant. Moet ook, want anders vallen de kolen zo naar beneden.

Hier zit iets niet goed , zeker 1,5 mm speling aan de bovenkant en daarbij... de U-vormige geleiders voor de planken zijn anders van vorm en reiken ook niet tot aan de bodem.
Ik zeg bij problemen... Semblat heeft altijd gelijk, maar na een dag proberen en kijken waar de fout kan zitten, kan ik niet anders zeggen.. hier zit iets goed fout.
Geen probleem, dan maken we het zelf.
Wat messing plaatjes, profielen, zelfgemaakte klinknagelstripjes, draad, modelbouwhout, U-profieltjes 1,0x1,5 en een dag knutselen.
Een klein probleempje. De smeerpomp op het gietdeel. Natuurlijk ook zelf te maken uit een blokje messing, maar ik heb gekozen voor ... "houden wat je hebt".
Alles op het gietdeel wat niet nodig is, is weggevijld en dan hou je over wat je wel nodig hebt.
Daarna een 0,4 mm gaatje geboord en een idem draadje om een goede positionering te krijgen en te houden.

Na de nodige mislukkingen qua maatvoering is dit het resultaat. En dan moet de andere kant ook nog, maar de aanhouder wint.
Op onderstaande foto's het resultaat.
De messing planken (gladde plaatjes) van Semblat zijn natuurlijk vervangen door houten exemplaren.


De planken kunnen echt uitgenomen worden. Niet dat je dat telkens gaat doen, maar.... het kan.

Op deze foto zie je ook nog de los geplaatste "opbergbuis" 765 met bijpassende deur 709.
Hoe ik die mooi in de schuine voorkant verwerkt krijg???? nog geen vast idee, maar twee componenten plamuur maakt een goede kans.



Voor de volledigheid nog een foto van de stoker 747. Dat was appeltje eitje om die vast te zetten.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten