zondag 27 februari 2011

241P

De kolenbak:

Klik op de foto voor een vergroting.


De handleiding is weer eenvoudig. Een paar onderdelen en een stuk strip voor de sierrand.
Voor de sierrrand levert Semblat gesneden strip, zoals gebruikelijk... getordeerd en niet scherp. De maat is 0,3 x 0,7. Ik denk er over om die te vervangen door gefreesde exemplaren van Bavaria al zijn die 0,1 mm dikker, zekere als ik geen halfronde exemplaren van de goede maat kan vinden.

Om te beginnen kijk ik weer naar de chte locomotieven en daar zie ik al snel een afwijking t.o.v. de tekeningen. De bovenkant van de achterkant is rond en niet recht zoals bij het onderdeel in de kit. Deze vorm zie je ook bij andere tenders en ik heb ng geen foto gezien met een rechte bovenkant. Daranaast zie je ook nog eens bovenop die ronde vorm een extra kering. Niet bij alle tenders, maar wel vaak.

Wat je wel altijd ziet is de halfronde regengoot net boven de twee deuren. Die zit helemaal niet in de kit.

Hieronder de 241P16 in het museum.


Nogmaals de 241P16, maar dan vanaf de andere kant.

Opvallende items:
1. rode cirkel- sierrand is gemaakt van rechthoekig strip
2. gele cirkel - (zie foto onder) sierrand is gemaakt van halfrond strip
3. oranje - ronde achterplaat
4. blauw - extra kering
5. groen - watergoot.

Hier is heel duidelijk te zien dat de sierrand, althans aan de achterzijde, van halfrond srtip is gemaak. Bij de groen pijl zie je de overgang naar rechthoekig strip.
Bij andere tenders zie je over de hele bovenrand van de kolenbak verschillen. Ook zie je reparaties aan het plaatwerk.
Conclusie voor het model: het kan allemaal, maar halfrond was origineel.
Op de voorkant (gietdeel 712) zit een halfronde strip meegegoten. De dikte, net zoals de geleverde strip, is 0,7-0,8 mm.
Hassler profile levert strips van 0,5 en 1,0 mm.
Nu nog op zoek naar exemplaren van 0,8. GEVONDEN, wordt opgestuurd, zelfs op zondag


Op onderstaande foto van de 241P17 zie je ook nog eens een extra rand aan de voor- en zijkant van de kolenbak. Ik weet niet of die origineel is, maar wederom... alles kan.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heel eenvoudig lijkt het aanbrengen van de extra achterkant (761). Die is in totaal 0,6 mm breder dan de kolenbak aan de achterkant, althans dat is de bedoeling. Door deze overstek moet dit de sierstrip (rechthoekig dus) voor stellen.
Maar.... die overstek heb je niet zo maar. Lees mijn op "commentaar achteraf" in het bericht van 22 februari.
Stand van zaken per vandaag... het zit.
Op de soldeerplaat is het makkelijker passen en meten dan aan het model, dus ik heb de hele achterkant losgehaald en de "overstek" (761) op de binnenkant van de achterkant(760) gesodeerd en daarna het geheel weer teruggeplaatst.
.
Nu komen dus de aanpassingen die ik wil gaan maken aan bod:
1. ronde achterkant (zelfbouw)
2. extra kering (zelfbouw)
3. halfronde strippen. (zoeken naar een leverancier van 0,8 mm halfrond strip)
Voor de regengoot ga ik U-profiel 0,5x1,0 gebruiken. Halfrond is in dit formaat te klein om mooi zichtbaar resultaat te krijgen en het moet nog wel vastgezet kunnen worden.
De scherpe rand kan wat worden afgerond, maar je ziet er eigenlijk niets van. (de grens van Spoor 0).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten