woensdag 23 februari 2011

241p

Dit bericht is in de loop van de avond een aantal keren aangevuld, dus wie het al gelezen denkt te hebben.........

De L-vormige onderdelen 733 en 744, met daar tussen in T-vormig onderdeel 747.
Door het ronde gat komt straks de stoker.


Het L-profiel 741 moet het achterste deel van de tender steunen en op gelijk nivo als het hier te bouwen voorste deel. Door de kromming van het profiel is het lastig om de goede positionering t.o.v. het plaatwerk te bepalen. Ik heb het daarom vervangen door een stukje gefreest profiel.



De bodem van de kolenbak 756. Aan beide zijden goed doorgevloeid bij het solderen door gebruik te maken van een brander.

Op de bodem van de kolenbak zien we gaatjes. De gaatjes zitten in een luik (niet in het model).
Tevens is te zien dat de "opbergbuis" aan de linkerkant met twee beugels vast zit aan de linker wand. In model moeten die er nog bij komen, want de handleiding noemt ze niet.
Ook is de achterste dwarsverbinding (een vierkante stang) te zien. Ik heb een ronde gemonteerd, maar die kan nog vervangen worden.

Waar het achterste luik voor is, is mij nog niet bekend. Het zit boven de wateruitlaat, dus het kan met onderhoud (verstopping???) te maken hebben.



Op onderstaande foto zie je wat er onder die plaat met gaatjes zit, de stoker.
Vanaf de achterkant van de tender naar voren gezien.







De bovenzijde van de kolenbakbodem.
In het gat komt de buis waar het handmatige stokersgereedschap in ligt. (als het niet gebruikt wordt)


Het uitstekende voorste gedeelte van de bodem moet 1 mm omhoog worden gebogen. Ik vermoed dat dat voorkomt dat lekwater (b.v. regen) de kolenbak uitloopt en in het machnistenhuis terecht zou komen.. Water kan nu via de gaatjes in de boden weglopen.


De voorzijde van de kolenbak is een gietstuk, 712

Bij de eerste passing schrik je....... dat kan nooit, maar door wat trek en duwwerk aan het "massieve"gietdeel komt alles toch goed uit. Dan met wat lichte druk de boel aan de bak solderen. Er blijven kleine stukken niet mooi, maar met wat plamuurwerk met 180 graden soldeer gaat dat helemaal goedkomen.

Ik heb op bovenstaande foto al wat gevijld waardoor het al rdelijk naadloos lijkt.

Bij het origineel zie je hier trouwens een naad lopen, dus...... (zie foto onder)



Het kan nog beter, maar het lijkt er al aardig op.



Idem aan de linker kant.



en voila.





WAT DOET DIE DRIJFSTANG IN DE TENDER????????????

Op deze foto kan je zien dat het luik in twee posities open kan worden gezet. Er zitten rechts 2 U-vormige haken waar een uitsteeksel aan het luik in kan vallen. Andere bevestigingen kan je op diverse tenders zien, zoals een enkele haak of een haak "boven" het luik, zoals in het model van Semblat.
Ook kan je zien dat rond de invoer van de "opbergbuis" een ring zit. Op onderstaande (en andere) tekeningen staat die ook. In model... niet. Zal te maken hebben met de diameter van de buis (exact 5,0 mm en dus handelsmaat) Nu nog een ring aanbrengen kan niet omdat die over de klinknagels komt. Een 4,0 mm buis... die is echt te klein. Er is dus een keuze gemaakt.








Dan het resultaat tot nu toe.






P.S. Buiten ligt een goed pak sneeuw. !!!!!!!!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten