woensdag 26 januari 2011

241P

Het solderen van de remblokken

Ook hier weer... het lijkt eenvoudig: plaatje messing tussen wiel en remschoen en solderen. Ja, maar hoe?
Ik kwam tot het volgende:
Het werkgebied ligt binnen de rode cirkel. Wordt er meer warm, dan valt het draaistelframe uit elkaar, en dat is niet de bedoeling. Dus... in een klein gebied snel opwaremen snel afkoelen terwijl klemmen voor de zekerheid andere solderingen "vast" houden..
Waarom met de vlam en niet met de bout? De bout gaat te langzaam en zal een groter werkgebied verwarmen en dat wil je nu net niet. Doe je het te kort dan ben je soldeer aan het "plakken" en dat geeft geen sterke verbinding.


Maak de onderdelen goed schoon en plaats ze (zonder voorvertinen) op de exacte locatie. Met voorvertinnen heb je meer beweging tijdens het solderen en tijd om te corrigeren is er niet. Doe er een beetje soldeervet omheen en leg een klein stukje soldeer tussen de hoek van het frame en de remschoen.


Groene pijl: klem tussen as en dwarsbalk 510 (tussen de remschoenen)
Paarse pijl: klem op het hoekpunt van het frame
Roze pijl: locatie voor de afstandshouder (stripje messing) tussen wiel en remschoen
Gele pijl: locatie voor een klein bolletje soldeer
Blauwe pijl: locatie voor de vlam... en nergens anders!!!!!!!!


Door de warmte van de vlam zie je de soldeer aan de andere kant van de remschoen beginnen te smelten en dan DIRECT de vlam weg. De soldeer kruipt daarna nog naar de warmtebron toe en zie daar... een mooie stevige soldering.

De afstand is inderdaad erg klein en in ieder geval kleiner dan de wielflens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten