woensdag 26 januari 2011

241P

Sectie 8: remwerk

De handleiding. Een wirwar van onderdelen in zwart/wit.....wie kan er in een oogopslag wegwijs uit worden? Dat wordt vertalen, uitwerken en bestuderen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Handleiding sectie 8, remwerk tender.

8-1: remschoenen 503, 504, 505 en 506:
-de uiteinden van 510 komen aan 503 en 504. uitstekende moeren aan buitenzijde
-de uiteinden van 511 komen aan 515 en 516. uitstekende moeren aan buitenzijde.
-510 aan de buitenste kopse kant van het draaistel, 511 aan de binnenkant.
ZIE TEKENING EN DE FOTO MET POSITIONERING VAN DE ONDERDELEN.

8-2:
Soldeer 503 en 504 in de dwarsbalk 537 in het aangegeven gat.
Zorg voor een afstand van 0,5 mm tot het wiel met messing mal 546.
Plaats vooraf LOS de dwarsbalk 510 tussen de remblokken 503 en 504 met de uitstekende beugels naar boven.

8-3:
soldeer de remschoenen 505 en 506 in de gaten van de draaistelzijkanten 516.
Zorg voor een afstand van 0,5 mm tot het wiel met messing mal 546.
Plaats vooraf LOS de dwarsbalk 511 tussen de remblokken 505 en 506.

8-4:
Plaats de beugels 2x 508 en 1 x 514 en de tussen balk 509 aan 510.
Semblat spreekt over 4 bielettes, het zijn er 2 aan iedere kant, dus 4 per draaistel.

Gebruik 0,8 mm draad voor de (vaste) verbinding van 514 met 507 en 1,0 mm draad voor verbinding van 514 met 509.
Beugels 508 verbinden de steun van de remcylinder (2 uitsteeksel zitten er aan gegoten) met 0,8 mm draad aan dwarsbalk 511 (2 uitsteeksel zitten er aan gegoten).
Positioneer alles en soldeer alles vast.

8-5:
Maak de vangbeugels 546 van draad 0,5 mm.
Soldeer de 4 vangbeugels (voor dwarsbalk 510 en 511) volgens tekening
Voor 510: in de 2x2 megegeoten ogen in draaistel-kopse kant 537
Voor 511: in de twee voorgeboorde gaatjes in middendwarsbalk 543 en onderplaat van de middendwarsbalk 542

8-6
plaats (echte) staaldraad veren. Aangegeven veermaten Hart Op Hart van het oog.
2 x tussen de ogen aan de onderkant van dwarsverbiding 510 rond de twee valbeugels aan de achterkant bij draaistel-kopse kant 537, lengte 7 mm. Is dit volgens voorbeeld???????????
1 x tussen vertikale beugel 514 en het oog aan de onderkant van remcylinder 546, lengte 5 mm.

Klaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ingekleurde tekening (Windows Paint) verduidelijkt al een heleboel. Ik heb het wiel er ook maar even ingetekend.

alle onderdelen

Door de foto's en handleiding/onderdelen te vergelijken blijkt er een verschil te zijn. Semblat maakt terugstelveren tussen dwarsbalk 510 en 546 de valbeugels. Dit laatste is al vreemd, want je verwacht dat de veren eerder aan de draaistelachterkant zouden zitten. Die laatste zit echter niet in een horizontaal, maar zowat verticaal vlak met de dwarsbalk, dus daar kunnenen de veren ook niet aan. Waar dan????? Blijft over... de vangbeugels.
Maar, op bovenstaande foto's is zelfs helemaal niks te zien. Ook de bevestigingsogen op de dwarsbalk 510 niet. Wel is de veer aan de anderë kant, tussen 514 en de "remcylinder" te zien.
Dat moet worden onderzocht !!!!!!!! "Het mysterie van de rem-terugstelveer


En dan een aanal foto's van de 241P16 in het museum

Achterste deel draaistel met vangbeugels aan locozijde .
Ik zie op de foto's geen bevestigingpunten voor een terustelveer, zoals Semblat dus wel aangeeft en heeft gemaakt.
Verder zie ik nog een extra dwarsstang tussen de draaipunten van de remblokken. Die zitten bij Semblat niet, maar zijn heel eenvoudig van 1 mm draad te maken.

remcylinder en veer "front aanzicht"


Remcylinder zijaanzicht. Links boven de S-vormige leiding (grotendeels aan het zicht onttrokken) de terugstelveer


Achterste balk draaistel met valbeugels


Zijaanzicht bevestiging remblokken


Van achter naar voren, onder achterste as


Geen opmerkingen:

Een reactie posten