woensdag 27 oktober 2010

NS 5800 deel 2

Eerst zijn de grote onderdelen gescheiden.
De kap is messing plaat van 0,55 mm. De ketel is gedraaid van 2 mm messing buis.
De bogie is ook van messing plaat, maar zoals het er nu naar uit ziet...prullenbak.

LET WEL: soldeerwerk stamt van 2003...ik heb sindsdien veel geleerd hoe het beter en netter kan.



foto 1

foto 2

Belangrijk gegeven van Edwin: vervang de Slaters wielen door een set van Philotrain die deze set gebruikte voor de NS 3500. Deze set had ik destijds ook gekocht en bestaat uit kleine en grote wielen met een compleet aandrijfmechaniek van Ajin. De 2x2 wielen in de bogies zijn helaas iets te groot, maar de 2 grote aandrijfwielen kloppen weer precies.


foto 3


Omdat de aslagers 2 mm glij-oppervlak hebben en de etsplaat maar 0,5 mm dik is, moest er een aanpassing worden gemaakt. In de bestaande gaten zijn U-profielen van 2x1,5 mm gesoldeerd. Even goed passen en meten want ze moeten wel recht tegenover elkaar en parallel lopen.


Door de massieve ketel wordt het gewicht van de lok groot, dus moest er ook een adequate vering worden gemaakt. Niet van die kleine veertjes, maar forse (6 mm lang, 4 mm breed). Om die op zijn plaats te houden is er 4 mm van buis 3 mm diameter als "binnen-geleider" aangebracht. Veerruimte dus 2 mm.

foto 4


foto 5
Van onderaf gezien:

Je ziet ook drie grote bouten. Die dienen om de onderplaat te bevestigen EN te voorkomen dat de asgeleiders uit het frame schieten. Door de moeren zo te plaatsen kan de lok ook horizontaal worden afgesteld. De assen worden dus omhoog/omlaag gebracht en de vering deels ingedrukt.



foto 6

resultaat:.....helemaal goed.

foto 7

De overbrenging was heel eenvoudig aan te brengen. Twee schroefjes daarvan aan de onderkant losmaken en de "beschermkap" komt los. Het geheel over de aandrijfas zetten en de "beschermkap" weer vastschroeven.

foto 8

De positie van de motor kan nu worden vastgesteld.

foto 9
Uit de ketel is met een minislijper een stuk buis erwijderd.

Het grote sloop en bouwwerk is nu gedaan. Nu het opbouwen van de lok




Geen opmerkingen:

Een reactie posten