vrijdag 29 oktober 2010

NS 5800 deel 3

Ik heb het al gezegd, dit is een project van 2003 en de uitvoering is wat "minder" dan dat ik nu zou doen.
En vergeet ook niet dat het ontwerp niet voor Spoor O, maar voor HO is gemaakt.
Kortom... een wat Spartaanse uitvoering... maar , ik heb er lol in en dat telt.

De lange bout is de as waar de bogie op komt te zitten. De korte bout/moer is de bevestiging van de ketel bij de rookkast. De kop van de messing M3 bout is aan de binnenkant van de rookkast gesoldeerd.

Degelijk en niet in het zicht is de bevestiging aan de andere kant van de ketel. Van 6x6 messing L-profiel. In de ketel is een messing bout gesolderd die door het L-profiel steekt. Door deze constructie is gewaarborgd dat er geen kier tussen ketel en machnistenhuis te zien is.

Het machinistenhuis is weer met 8 bouten aan de voetplaat geschroefd zodat alles nu stevig vast zit.


En nu de bogies:
als voorbeeld een foto van de 5811.


Omdat de stroomafname van de loc goed moet zijn en er slechts 4 stroomafnemende wielen zijn, mogen de bogies de andere wielen niet omhoogdrukken. De vering moet soepel, maar adequaat zijn. Een welbekend HO merk uit Duitsland heeft me aan het denken gezet en ik heb iets vergelijkbaars gemaakt. Alles kan bewegen en draaien.


Ik ben begonnen om de messing bussen van de kogellagers (ja, ook bij de loopwielen) te verbinden met 6x2 mm staf. Daarna deze verbinden met een 16 mm U-profiel. Gaatjes goed op positie boren en alles afstellen met moeren en veer.


De moeren op de dwars uitsekende bouten zijn met 10-secondenlijm aan de bout vastgezet om lostrillen te voorkomen.

Ik denk dat ik de moer/bout verbinding nog ga veranderen. Dan komt er een bout in/aan de langsligger en een moertje binnen in de bogie. Zodoende wordt de buitenkant van de langsligger conform de werkelijkheid..... glad.

Resultaat: perfect lopende loc met alle wieltjes keurig op de rails.



En op onderstaande foto de stand van zaken na vanavond .....
de 5800 samen met zijn kleinere broertje, de 5500 (gebouwd door Jan Braam)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten