zondag 24 januari 2010

030tu

Wie dacht dat het bouwen van de TU al klaar was....fout.
Er moet nog een belangrijk onderdeel worden gemaakt, namelijk de cylinderkranen en de bediening daarvan.
Foto's van de locomotief zijn niet allemaal even duidelijk, maar door verschillenden foto's te bekijken, samen met de bouwtekening wordt de constructie duidelijk.




Dit is de onderkant van de 030TU3. De koppeling (met "kogel") moet je even wegdenken.
Je ziet onder de cylinder twee vertikale uitsteeksels die door een stang verbonden zijn. In het midden van die stang is een andere, naar voren toe gerichtte stang, aangebracht.

Dit is de 030TU20.
De stang naar voren (rode cirkel) is nu verder te volgen naar boven toe. Daar zie je (gele cirkel) de stang boven de bufferbalk uitkomen. Merk ook op dat beide stangen in een hoek staan.
Verder zie je dat door de trekstang (groene lijn) de verbinding naar het machnistenhuis is gemaakt.

Op deze foto van de 030TU 47 zie je ook dat de constructies aan beide zijden van de loc voorkomen. Er zal maar een enkele stang naar het machnistenhuis lopen (rechts/groen), waardoor er een verbindingsstang tussen links en rechts moet worden aangebracht.

De bouwtekening laat alleen maar de vertikale gele stang zien. Door alles te combineren wordt de constructie duidelijk.
Toen ik hiermee bezig was, constateerde ik dat het plateau op de bufferbalk (blauw) verkeerd was geconstrueerd. Scharnierend aan de achterzijde van de bufferbalk zat die in de weg. Door goed naar de wazige foto's te kijken, kan je inderdaad zien dat de scharnieren aan de voorkant zitten.







Op onderstaande foto zie je dat aan de buitenkant van het frame de verstevegingsdriehoeken lopen en dat daar dus geen ruimte is voor de constructie van beneden naar boven. Die moet dus aan de binnenkant. Vandaar de eerder genoemde schuine stand van de stangen.














De naar voren stekende stang is vastgesoldeerd aan die onder de cylinder. Die hangt weer los in de gaatjes door de cylinderkranen (dus beweegbaar).

De verbinding tussen de naar voren stekende stang en de hevel naar boven is los (pen/gat) waardoor alles demontabel blijft.




De (groene) trekstang moet ook demontabel blijven, maar moet wel een steunpunt aan het frame hebben (strip met gat). Zweven kan zo'n ding natuurlijk niet.
Aan de kant van het machinsitenhuis is de stang omhoog gebogen en steekt (voor de ganghandel) in het machnistenhuis

De verbindingsstang tussen links en rechts

.

3 opmerkingen:

  1. Wanneer is het nu genoeg??????

    interresante en mooie ondergrond!!

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genoeg ???
    Het model is al gezandstraald, dat scheelt.
    Wat moet dan nog..
    1. spuiten
    2. smeerleidingen aanleggen
    3. wheatheren
    4. motor aansluiten
    5. digitaliseren
    Nog heel wat werk te doen !!!!!!!

    en ondertussen kan er altijd weer nieuwe informatie opduiken, want ik heb nog enige onbeantwoorde vragen over de inrichting van het machnistenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen