zaterdag 5 november 2011

Project X

Vanvond aan het cylinderblok begonnen. Vooraf stond voor me vast dat dit geen maatwerk kon worden. Trial and error. Passen en meten en.....overdoen tot het goed is.

Op de tekening heb ik met kleuren een zo goed als mogelijke benadering van het lijnenspel gemaakt en ben daarna gaan meten.
Het hele cylinderblok staat onder een hoek van 91 graden. In model zowat verwaarloosbaar en vergeet niet... de bogie ontneemt het zicht. Alleen van bovenaf, onder de ketel door gezien zie je nog iets van het cylinderblok.

Mijn conclusie was... maak een vierkante doos die in de rookkast schuift (tot aan de blauwe lijn) en aan de onderkant een klein doosje (blauw) dat als glijvlak voor de bogie gaat dienen. Detaillering (cylinderdeksels, in geel).... dat komt later.



Het doosje was snel gemaakt. Exact passend tussen de frameplaten.
Aan de boven/zijkant moest nog een inkeping komen omdat daar de zijwand van de rookkast nog zit.


De strip voetplaat waar de rookkast op vastgeschroefd zit heb ik niet nagemeten en vooralsnog zo gelaten.

Je ziet dat de doos uitsteekt bij de "gaten"voor de wielen. Daar die niet exact op maat zijn gemaakt kan dat later nog exact worden ingemeten. Duidelijk is wel, zoals op de tekening te zien is, dat de maatvoering op dit punt er erg op aan komt.

Om de constructie verder te bepalen heb ik ongeveer 3 mm (wat het ook zou moeten worden) afgezaagd en er een bodem in gemaakt.

Daarna de verdikking aan de voorkant, 0,5 mm, er op gezet en aan de achterkant een plaat van 2,0 mm.


Alles weer in elkaar gezet en.... voila, de basis voor het cylinderblok.
Nu de maatvoering maar eens goed bekijken, want kloppen doet het nog niet naar mijn zin.




Als laatste een imitatie van de onderkant van het cylinderblok en het glijvlak voor de bogie.


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten