zaterdag 29 oktober 2011

Project X

De blazer.

een relatief klein onderdeel, maar tot nu toe het meeste uitzoeken.

Het begint met de oorspronkelijke uitvoering op de SS versie, dus aan de rechterkant.

vanaf het machnistenhuis.
1. de bedieningsstang
2. geleider bij de vuurkist (linker rode cirkel)
3. stoom-aftappunt (middenste rode cirkel). Officieel: blazerafsluiter
4. steun aan de ketel
5. ventiel en doorgang naar de rookkast (rechter rode cirkel). Officieel: blazersmoorafsluiter

Bij het ombouwen van de locomotief naar NS bediening wordt het allemaal wat minder strak en komen er varianten.

overzichtsfoto van de linkerzijde van de locomotief.
de leiding/stang van de blazer zitten direct ONDER de dikkere handrails.

Van opzij gezien zien we dat de stoomleiding naar de rookkast niet recht aan te brengen si, want de rode lijn wordt zeker niet gevolgd.
Rechts zie je in de gele cirkel een geleider voor de bedieningsstang.

Op bovenstaande foto zie je duidelijk dat de stoomleiding wat omwegen maakt om bij zijn doel te komen. Ook zie je in de twee gele cirkels de steunen om de omleidingen op hun plaats te houden.
En bij de rode pijl op onderstaande foto is ook nog eens in de hoogte uitgeweken.


Bij de na-oorlogs versie wordt het pas echt verwarrend. Het lijkt of er geen enkele voorschrift voor het aanleggen van de leiding was, want ik zie vele variaties. Mogelijk ook door materiaalgebrek... wie zal het zeggen.
Netjes aangelegde leidingen zie je op onderstaande foto. In deze periode is wel bij alle loks de half ronde uitstulping naar beneden (met aftap) te zien

1. zijaanzicht................

2. Iets van voren af gezien, zie je de bochten van de leiding beter.

3 en dan dit.

4.en dit

De steunen bij de vuurkist kunnen ook verschillen van.... niks tot een oog, tot een langwerpige steun.

de steun met een oog.
de langwerpige steun die nog maar deels gebruikt wordt want de bovenste doorvoer is leeg.


Bij het bouwen van het model is het dus raadzaam om goed de foto's van dat ene locnummer te bekijken en dan te besluiten.... zit het mooi of..........ik maak het toch maar anders. Foto's geven slechts een enkele opname in de tijd weer, dus wie weet hoe het een dag na de bewuste foto is geweest.
Het blijven onderdelen die separaat opgezet kunnen worden, dus er zijn/komen geen vooraf aangegeven soldeerpunten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten