woensdag 27 juli 2011

Rails op Terschelling

Ik was al geruime tijd aan het zoeken naar restanten van het smalspoor lijntje op het eiland. Zoals eerder gemeld, samen met de boswachter, wat gevonden. En nu, als een fractie van een speld in een gigantisch grote hooiberg vind ik bij toeval en warempel in mijn eigen achtertuin nog een stuk railstaaf. In dicht begroeid struikgewas en zowat totaal onzichtbaar, maar.... gevonden. Het heeft zo moeten zijn.
De railstaaf heeft een lengte van 3 meter en weegt 62 kilo, dus ongeveer 21 kg/m hetgeen duidt op smalspoor voor zwaar materieel. Ik verwacht dan ook dat het geen restant is van het lorriespoor dat gebruikt is voor WOII.
De afmetingen zijn exact gelijk aan het andere stuk railstaaf 4 kilometer verderop en waarvan ik al melding maakte.

Komend najaar, als het struikgewas kaal is, moet ik de locatie maar eens verder uitkammen met een metaaldetector.







----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor een vergroting van de foto..op de foto klikken met de muis.



2 opmerkingen:

  1. Ik heb in de duinen bij de Boschplaat ook een stuk verticaal gevonden.

    Groet Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eric,

    ik heb daar nog niet gezocht, maar er wel over gehoord. Misschien staan er wel meerdere rails, dus ik ben heel benieuwd.
    Ik heb in dit bericht even een kaartje gezet met cijfers 1 tot 6. Kan je misschien aangeven waar je de rails hebt zien staan. Bij 1 of bv tussen 2 en 3 of bij een ander cijfer.
    Dan kan ik ook even gaan zoeken en plaatjes maken.

    groeten
    Frits Thies.

    BeantwoordenVerwijderen