zaterdag 18 juni 2011

N 10

Ik heb geen enkel idee of het handig, goed of wat dan ook is, maar leuk lijkt het wel... een setje van Slaters om verende hornbloks te maken i.p.v. starre assen in het frame. Om te voorkomen dat ik bij de komende bouwsessie van de N10 er niet uit kom, heb ik alvast wat uitgeprobeerd.

In de etsplaat zitten zes exemplaren.
Links: plaatjes voor het op de juiste plek houden van het veertje
Midden: de hoofdconstructie
Rechts: afsluitplaten
Hierbij komen nog M1,4 boutjes om de afsluitplaten aan de hoofdconstructie te bevestigen.




Dit is de zijde die aan de binnenkant van het frame gaat komen

Dit zie je van buitenaf.
De omgekeerde U rond het hornblock komt plat in het frame. Met de twee randjes links en rechts soldeer je het vast aan de binnenkant van het frame.

De inbouw maten (te maken gat in het frame)
12 mm breed en 7,5 mm vanuit het hart van het asgat.

Bij het bewonderen van dit onderdeel viel het veer-locatieplaatje er uit. Dit moet dus aan de bovenkant van het hornblock worden gesoldeerd.
Het veertje zit ten alle tijden opgesloten en kan je dus niet kwijtraken.
Nu nog "even" inbouwen.

2 opmerkingen:

  1. voelt het een beetje degelijk aan? ben benieuwd naar de "test in het echt"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een noodoplossing en ik geef zowieso eigelijk niet de voorkeur aan frame's uit 0,5 mm plaat. Van mij mag het dikker en gefreesd. Maar soms moet je wat. Zo ook bij mijn eigen 5800, maar bedenk wel... dat was een H0 ontwerp.
    Daar heb ik het "probleem" opgelost door opdikken met profielen. Werkte ook.

    http://spoor0.blogspot.com/2010/10/ns-5800-deel-2.html

    Maar.. ik ga ze inbouwen en heb er wel hoop op dat het werkt. We zullen zien.

    BeantwoordenVerwijderen