donderdag 3 maart 2011

241p

Geen resultaat is ook resultaat.

Voor de overloopplaat gebruik ik niet de door Sembat geleverde plaat met daaroverheen aan te brengen opengewerkt gaas. Ik vind het er niet op lijken.
Wat ik wel wil gebruiken is ruitplaat van Bavaria. Dikte 0,3 mm.

- De doorboringen in de overloopplaat. (roze cirkel)
Ik heb wat gemeten en berekend en kwam uit op gaatjes van ongeveer 0,5 mm. Die bleken te groot (boortje 0,47 mm). Een maatje kleiner, 0,4 mm zag er beter uit, maar dan eigenlijk wel met de loupe. Op het ruitjesmotief zie je niet veel en als je niet exact boort valt er niet een klein gat, maar een groot gat van twee samenvallende gaten.
Mijn conclusie:
1. of met de computer/freesmachine geheel automatisch boren
2. gewoonweg niet maken.
Ik kies nu voor optie 2. Optie 1 kan later altijd nog.



- Scharnieren voor de overloopplaat

Wat de handleiding aangeeft voor scharnieren zijn geen scharnieren. Wel een oplossing om de platen in vertikale stand te zetten, maar...het ziet er niet uit.



Ik heb een test gedaan met de scharnier "binnen" het aangrenzende platform. Schuin een boortje van 1,0 mm en dan horizontaal en vertikaal doortrekken. Zo ver doortrekken dat de overloopplaat tot de goede aanslag komt. Het werkte en is nog in meervoud te maken ook. Daarnaast en mooie naadloze aanslag van overloopplaat en platform..
Tevens heb ik dan de L-vormige aanslag (blauw) die Semblat aangeeft helemaal niet nodig.
Maar.... ik kan me ineens herinneren dat de "schier onuitputteljke voorraad van het Nulpunt" ooit mini-mini scharnieren had. Daar ik die nu niet bij de hand heb, stop ik met deze sectie, want als die scharnieren nou eens zouden passen.....
De overloopplaten zijn uitgegloeid en rond gebogen over een boortje van 10 mm.
De gaten daarin zijn volgens het oude model, maar eigenlijk overbodig als ik een andere constructie maak.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten