zaterdag 19 februari 2011

241p

De Electraleiding
op de tekening in rood (E) Klik hier


Om de positionering van de leiding opitimaal te kunnen doen, is de aanslag bovenop de koppeldoos van boven naar beneden doorboord met een boortje 0,55. De draad steekt er dus eerst doorheen en door er aan trekken of te duwen krijg je hem mooi horizontaal en....makkelijker vast te zetten.

Links de tender, rechts de locootief, met elkaar verbonden door een los snoer

Je ziet op de tender de leiding omhoog gaan. Op de volgende foto zie je daarna een bocht en een bevestiginspunt op een U-vormige beugel (onderdeel 655, waarop ook de luchtslangen worden vastgezet). Daarna verdwijnt de leiding naar achter tussen het frame








En zo maakt Semblat het. (foto's onder)
De leiding is gewoonweg door de beugel gelegd (gele cirkel). Er is/was wel een onderdeel beschikbaar (raccord union 0,8 mm, nummer 694) maar dat lijkt niet gebruikt. Gaat ook moeilijk gezien de constructie van de U-beugel. Die is bwust getordeerd en heeft derhalve geen recht vlak om op te solderen. Eeen gietdeel zou de oplossing zijn geweest.











Ik heb van 0,5 mm draad een (half)oog gemaakt met een doorsnee van 0,5 mm. Gaatje door de beugel, draadje vastsolderen en iets ombuigen zodat die recht staat.













Aan de achterkant zie je de elektraleiding door de twee ovale openingen lopen. Ook zie je in de rechter opening de verdeeldoos van de aanvoerende leiding en de twee vertakkingen.



Ook hier ziijn de koppeldozen links en rechts geheel doorboord voor een steviger soldering van de leiding. De stukjes leiding tussen deze koppeldozen en door de achterkant zijn aparte stukjes draad.
De verdeeldoos is een stukje U-profiel 1,5x1,5 waarin de drie leidingen vooraf gesolderd zijn. Met een vijltje is het de "open" maar met soldeer gevulde kant vlak gevijld. De uiteinden van de twee aftakkingen zijn voor de stevigheid aan het frame gesoldeerd, maar lijken aan te sluiten op de twee stukjes leiding die door de achterkant teken. (soms moet je even smokkelen).

De aanvoerende leiding loopt langs de framebalk, met een "hobbel" door de dwarsbalk in het midden, naar voren en sluit daar op het reeds aangelegde stuk aan. Het geheel zit met 4 solderingen vast aan de framebalk. Bij het origineel zullen er waarschijnlijk evenveel klemmen zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten