vrijdag 18 februari 2011

241p

De stoomleiding (A) lijkt eenvoudig......dus NIET
Semblat heet een aantal foto's bijgevelerd, maar die blinken niet uit in duidelijkheid. Achteraf....ja, maar dan ben je enige uren en diverse proefstukken 1,5 mm draad verder.
De foto's laten namelijk niet zien wat het driedimensionale beeld met de draaistellen gaat worden en juist bij de draaistellen is de beschikbare ruimte......minimaal.
Al doende leert men.


Onderdeel 693 (raccord union = verbindingsstuk) kan je op deze foto net zien.Het onderdeel is nodig omdat je de leiding uit twee gedeeltes moet maken. Een, aan beide zijden gebogen draad, gaat nooit passen door de gaten in het frame.



Waar loopt nou de stoomleiding???????







Tot zo ver de foto's van Semblat.


De achterkant is veel makkelijker bouwen dan de voorkant.
Onderdeel 693 (raccord union) is goed te zien.

Nu de voorkant:

Zo is het wel mooi gebogen, maar kan het niet.
Het draaistel loopt er tegen aan. (zie volgende foto's)

Zo kan het wel. Niet zo mooi, maar funktioneel.
Even het draaistel monteren en alles omdraaien en het wordt duidelijk.
De rode lijn geeft de positie van het draaistel bij maximale uitslag aan. Overblijvende ruimte 1 tot 1,5 mm. Zelfs het mooi en zo klein mogelijk buigen van de 1,5 mm draad geeft een te grote ronding zodat ik gekozen heb voor een afgevijld exemplaar dat met een klodder soldeer is vastgezet en daarna gemodelleerd. Let wel, hier is alles goed uitvergroot.

Uitslag van het draaistel

Onder de geklonken plaat zit in het dwarsstuk een ovaal gat. Dat loopt niet door tot de framebalk, zodat de stoomleiding niet tetegen de framebalk vastgezet kan worden. Hoe dan wel???
Ik heb in het midden de leiding tegen de zijkant van de wateruitlaat gesoldeerd, maar zo zal het bij het origineel nooit gezeten hebben.
Het mysterie van het vastzetten van de stoomleiding


En dan in volle glorie.
KLIK op de foto voor een totaal beeld.

Een verrassend plaatje van de 241P16.
Waar is de stoomkoppeling??????????????????
Die zou rechts op de foto te zien moeten zijn.
Het mysterie van de stoomkoppeling van de 241P16









Geen opmerkingen:

Een reactie posten