woensdag 16 februari 2011

241p


Lijkt een makkelijk werkje
1. beugels vouwen en solderen.
2. steunen solderen
3.. tank plaatsen
NIET DUS.

Maar laten we eerst eens kijken waar we mee bezig zijn.





De constructie volgens Semblat.


Ik vond de ophanging zonder steun binnen het frame niet degelijk genoeg. Misschien zit het bij de echte lok wel zo, maar in model moet het ook nog eens gemaakt worden en daar voorzag ik grote problemen. Daarom heb ik de twee steunen vervangen door langere exemplaren en aan beide zijden van het frame aangebracht. Waar is een frame anders voor. Niks zit in de weg.
Het zijn L-profielen van 1,5x1,5
Het mysterie van de luchttank van de tender.

Als de constructie zo gemaakt wordt, ontstaat er na montage mogelijk een probleem. De tank raakt de remcylinder als het draaistel in een boog komt en het draaistel dus schuin staat.
De tank moet dus meer naar de buitenkant van het frame worden verplaatst. Dan kan tegelijkertijd ook de tank iets meer naar "rechts" (zie later in dit bericht) omdat anders de ophangbeugel (door Semblat weggelaten) weer tegen het wiel aanloopt.




Schematische weergave van de constructie van de beugels.
Rood is de framebalk. Zwart de beugels.
Links de nieuwe constructie, rechts die volgens Semblat.


Als daarna de tank gemonteerd is, komt het punt van de detaillering.
Op onderstaande foto zie je dat de beugel "buiten" het frame is opgehangen met een L-profiel waardoor een draadeind zit. Draadend is aan de beugel gelast.


In de kit zit dit onderdeel niet. Mogelijk heeft dat te maken met een constructieprobleem dat bij het origineel niet optreedt, maar bij het model wel. Dit zit in de grotere draaicirkel van het draaistel waardoor het wiel het frame, en dus zeker ook de constructie met de beugels, gaat raken.
Rechts, bij de groene pijl, speelt het niet. Links bij de rode pijl dus wel.


Geen probleem.. Rechts maak ik de constructie en links gewoonweg niet.
Nederlands spreekwoord: beter iets dan niets.



Het L-profiel is een stukje 1,5x1,5 met daar doorheen een 0,6 mm draad. De draad is tegen de buitenkant van de beugel gesoldeerd. Bij het origineel zit die aan de binnenkant, maar had dus net zo goed andersom kunnen zitten (zie foto van het origineel hierboven).









Geen opmerkingen:

Een reactie posten