maandag 24 januari 2011

241P

Sectie 7..




Het staat er zo eenvoudig.... lijn alles goed uit en soldeer de balken 537 aan de zijkanten 515
Ik was pas na 4 uur passen en meten zo ver.



Onderdelen 512 en 513 waren kennelijk in een eerder stadium los bijgevoegd. De "ogen" aan de balken zijn nu meegegoten.


Ik heb geen positie kunnen vinden waarbij alle onderdelen "vast" tegen elkaar konden worden gezet om te solderen. Draaistelzijkanten 5 15 en dwarsbalk 537 zijn beiden niet plat. Dus.....hoe houd ik alles vast en hoe komt het uitgelijnd?
Stuk voor stuk aan elkaar solderen en met de haakse hoek nameten. Dat waren dus heel wat solderingen..... los vast los vast los vast. Vandaar dat de bankschroef een enorme hulp was...derde handje. In mijn rechter hand de soldeerbout en met mijn linker hand/elleboog stabiel op mijn werkblad..

En als dan alles aan elkaar zit.....oeps.

Ergens zit iets fout, want de middenbalk en "armen" komen niet tegen de steunplaat van de draaistelzijkant.

Het probleem bleek te verhelpen door dwarsbalk 537 iets in te korten. (groene pijlen op de vorige foto) tot 42,8 mm.
Ik moest 0,3 mm inkorten, dus 0,15 mm aan iedere kant. Niet meer dan dat, want dan lopen de assen niet vrij meer (ervaring leert). Het komt er dus allemaal zeer precies op aan. Vandaar dat ik 4 uur nodig had voordat ik het draaistel stevig gesoldeerd en soepel rijdend had.
Ben benieuwd of ik hetzelfde probleem bij het andere draaistel ook heb. (2 dagen later: JA)


Het kale frame


Nu werd me de funktie van de verende as duidelijk. (zie eerder in dit verhaal)..Knijp de twee wielen naar elkaar en schuif het geheel in de aspotten en laat uitveren. Kind kan de was doen... dat schrijft Semblat dus ook.


Nu snap ik ook dat de remblokken op 0,5 mm afstand van de wielen komen. Er zit namelijk helemaal geen speling in de wielen, dus...
Kijk ook eens naar de minimale afstand tussen "armen" en wielen.




Zonder een zetje te geven op een vrijwel horizontale tafel...dat zijn kogellagers.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten