zaterdag 29 december 2012

241P

Voetplaat en uitlijnen van de ketel/machnistenhuis:


Positionering van de wielkasten.
1. Loodrecht
2. In het middel van de gaten van de voetplaten.
dat komt er nauw op aan !!!.


De bovenkant van de wielklast moet je zelf rondbuigen uit gesneden (iets getordeerd) plaat. Vooraf plat vijlen en polijsten. Uiteindelijk, zoals verwacht, passen ze perfect.


De wielkasten van de achterste drijfwielen zijn in feite te breed en stoten tegen de ketel. Daarvoor zijn in de ketel openingen gemaakt waar de wielkast in schuift.


Ik heb toch enige aanpassing moeten doen. Eerst heb ik de wielkasten aan de bovenkant wat smaller gemaakt en naderhand de bovenzijde van de gaten wat weg gevijld. Blijft 1/10 mm werk, maar het moet wel zuigend passen.
Wel een lastig werkje want dit passend maken moet je (onderstaande foto) op diverse plekken  tegelijk doen.

1. cylinderblok
2. ketelsteun (aan de voetplaat)
3. binnenliggend cylinderblok dat mogelijk tegen de onderkant ketel stoot.
4. wielkasten
5. vuurkist
6. machnistenhuis

Bovenstaande punten moeten dus allemaal tegelijk in de gaten worden gehouden. Ik ben begonnen met het uitvlakken van het machnistenhuis en de vuurkist, Daar moest 0,2-0,3 mm van de boden op enkele punten weg. Semblat had gewaarschuwd !!!!! VLAK.
Daarbij zag je de voorkant van de ketel steeds mooier passen in de ketelsteun (2). Uiteindelijk moest de binnenliggende cylinder (3) op een onderdeel ervan, een flens, 0,5 mm worden in gekort omdat die tegen de onderkant van de ketel (dus toch niet 100% rond gesoldeerde ketel) kwam.
En dan ineens... PAST.
Het werkje waar ik vooraf problemen bij verwachtte, het solderen van de ketel en het uitlijnen over circa 40 cm. , bleek dus toch relatief makkelijk te doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten