donderdag 5 januari 2012

Terschellinger Spoor

Vandaag weer eens verder met de zoektocht in de archieven van het Behouden Huys op West Terschelling. Ik verwachtte een bevestiging dat de archieven niet meer bevatten dat ik eerder had vernomen, maar niets bleek minder waar. Met behulp Frans Schot, Richard van der Veen en Douwe Gubbels kwamen er snel kleine notities naar boven die het verder uitzoeken zinvol maakten. In het fotoarchief vond ik waarempel nog een foto.

Onderstaande foto geeft een beeld van het havenplein. Foto is niet gedateerd, maar als ik die vergelijk met een wel gedateerd (juni 1945) exemplaar waar je Duitse soldaten ziet afmarcheren, dan valt een overeenkomst van de bomen en gordijnen van de huisjes direct op. Maar het is niet dezelfde dag, want de schepen aan de kade zijn anders.


Met de hand is bijgeschreven: Rails voor het vervoer door de duinen. De foto zelf is een copie daar er op een van de hoeken een plakhoekje te zien is, maar dat is op dit exemplaar meegefotografeerd. Hopelijk is er na te gaan hoe deze copie tot stand is gekomen.

Op deze foto zie ik maximaal 8 stapels van 10 stukken rails liggen. Ze lijken me niet 3, maar 5 meter lang. Bij elkaar goed voor 400 meter tracee. Voor mij staat vast dat het tracee minimaal 6 kilometer lang was, maar mogelijk ook 12 kilometer. Dit impliceert dat de stapel rails zeker 15 keer en maximaal 30 keer groter moet zijn geweest. Dat is heel wat. Het zou me overigens niet verbazen als er net zoals de bunkers zelf, een (groot) deel onder het zand is geschoven. Onderzoek zal dat uitwijzen.

Ook met betrekking tot het mogelijke tracee heb ik aanwijzingen gevonden op landkaarten.

Ik kan dus zeggen dat ik komende tijd heel wat bezoekjes aan het archief zal brengen en map voor map zal doornemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten