maandag 30 januari 2012

Project X

Na 4 maanden research is dat onderdeel voor 99,9% afgerond. Alle gegevens zijn verwerkt in een databank waarvan je hier de eerste bladzijde ziet. In vele mappen zitten weer submappen met foto's en schetsen, maatgegevens enz. enz.



-----------------------------------------------------

Als iemand nog antwoorden kan geven op onderstaande  "probleemgevallen"... graag

1. Boek over de stoomloc serie 6100
Hoofdstuk 3 Constructie 6101-6105
 spuikraan bediening aan rechterzijde frame, tussen de wielen (mooi voor de weet)

kolensproeier ook in kolenbuker/luik. (6000 ook ?)

Waterdeksel te openen vanuit machnistenhuis
 (te zien op de interieurfoto blz 40, MIDDEN ?? onder het raam…..)

Waterafname uit tanks aan de verbindingspijpen  van voor-achter.
Afnamekranen (als tenderwel) te bedienen vanuit machinistenhuis.
 (waar zitten  die en ook bij de 6000? )

Hoofdstuk 4,  Vervolgaflevering

Tek blz 43: horizontale vonkenvanger verwijderd volgens tek L- 37498
blz 58: 14 nov 1933, cw 2252
( 6000 idem? )

Tussen triplleklep en remreservoirs zit een wisselkraan (blz 45)
Zit die bij de 6000 ook?

De vastzetinrichting voor de waterdeksels is vervallen. (blz 47)
Zat er een bij de 6000, en zo ja hoe, want aan de handels in het machnistenhuis van de 6100 zie ik niks. Puur een L vormige staaf.


2. Locomotief serie 3700
van de locomotief 3737 moet ik nog enkele foto's nemen om vragen te beantwoorden:

1. cylinderkraan bediening, stangen tussen het frame
2. asbak door de gaten in het frame
3. ruimte tussen asbak en frame
4. cylinderblok gezien tussen bogie en frame
5. vloer, uitneembaar en de ruimte daar onder
6. bevestiging remcylinders aan het plafond van de doosconstructie
7. balans binnenzijde en buitenzijde
8. bogie voorzijde leiding veerbegrenzer bij cylinder
9. bevestiging veerpakket aan frame
10. ganghandel doorvoer machinistenhuis (waterbak 6000 in de weg)
11. inhoud kastje ganghandel
12. frame dwarsverbindingen
13. voorste en achterste vangbeugel.


3. Ontbrekende foto's
Ik zoek nog een foto van het ketelfront van de 6000 in de NS periode.

--------------------------------------------------


Ondertussen is E. begonnen met het tekenwerk. M.b.v. deze detail-werktekening wordt alles , maar dan ook alles, nog eens goed doordacht en maten en constructies vastgesteld. Je ziet ook dat gedacht is aan de maatvoering van wielen en frame in een boog.


We stellen de kleinst bereidbare boog op 180 cm. en hoeven nauwelijks concessies te doen aan de originele constructie.
Materiaal dikte van het frame is vooralsnog gesteld op 0,5 mm.

Op dit moment loopt het subproject "wielen".
Ik wil graag messing wielen hebben die conform het origineel gevormd zijn. Die zijn niet in de handel dus dat betekend zelf fabriceren of deels laten fabriceren.
Binnenwiel en wielband worden in 3D getekend.
De wielband wordt volgens de tekening uit staal op een CNC machine gedraaid.  We gaan uit van een serie van 10 exemplaren, dus 60 grote en 80 kleine wielbanden.. Vandaar dat ik dat uitbesteed






Geen opmerkingen:

Een reactie posten