maandag 9 januari 2012

241P

Het binnenliggend drijfwerk.

Sectie 5 van de handleding behoeft eerst grondige studie voordat je gaat bouwen. Het geheel moet vrijlopend bewegen, dus snel even iets in elkaar solderen is er niet bij.
Voor de duidelijkheid heb ik de handleiding ingekleurd en met 5b even aangegeven dat dat er eigenlijk niet bij hoort.
Ook moet je niet vergeten dat Semblat later in de handleidng, in de ERRATUM, een aanpassing heeft gemaakt. Dat heeft te maken met het in de weg zitten van "uitsteeksels" aan de bovenliggende cylinders tov de later te plaatsen opbouw. Daar heb je bij het origineel geen last van.


Op onderstaande plaatjes zie je wat het moet gaan worden.
Links de krukas, iets naar rechts de glijbanen, dan het cylinderblok en helemaal rechts weer glijbanen.


Als alles gemonteerd zit, verdwijnt er heel wat uit het zicht.


Hier zie je  in de gele cirkel  wat er bij de 241P16 zichtbaar is.....bijna niks


In theorie is het duidelijk... nu nog maken.
Dit zijn de onderdelen


En zo moet het cylinderblok ongeveer gaan zitten.
De zeskantbouten (binnen de rode lijnen) zijn de bouten waar het cylinderblok bij het origineel vast zit aan het frame. Je ziet dat Semblat daar geen gebruik van maakt en het gietdeel vast zet met een enkele bout, net boven de rode lijnen.


Het is al een heel werk om de 4 glijbanen te solderen waarbij ze op het oog ook nog eens allemaal parallel lopen.
Al snel kom je er achter dat dit werk SUPER KRITISCH  moet worden uitgevoerd.


Op onderstaande foto: de voorzijde gemonteerd (2x2 glijbanen)


En hier de achterzijde (4 glijbanen)



De nog losse onderdelen zijn de kruiskoppen. Hieraan worden later funktionele zuigerstangen gesoldeerd die door het cylinderblok, lopen en aan de voorkant wer funktioneel zijn met de glijbanen aldaar.
Aan het uiteinde heeft Semblat 2 moertjes bedacht. Hoe het bij het origineel zit.... (nog) geen idee..

Tot zo ver de theorie....
Nu is het aan de modelbouwer om het vrijlopend te maken. en gezien de 4 separate gietdelen...".trial and error"................................................maar na een hele avond , deel van de nacht en ochtend... voila.


De speling die je hebt bij het vrijlopend zijn van het geheel is minimaal (tenzij je alles ruim passend maakt en dus rammelend) en doordat het cylinderblok om bout waar het mee vast zit kan bewegen, was die speling zo verdwenen en kan de lok later stotend gaan lopen of zelfs helemaal niet lopen..
Op bovenstaande foto zie je in het zwarte kader de contouren van het gietdeel. Kleiner dus als het origineel dat met de "rode bouten" vast zit.
Om de beweging uit het gietdeel te krijgen ga ik  twee van de imitatiebouten verwijderen en dan doorboren in het gietdeel. Dus funktionele zeskantbouten !!!!!. Dan heb ik een onwrikbaar gietdeel.

Vreemd... bij de luchttank, bij de voorste bogie, heeft Semblat wel zo'n doorgeboorde constructie gemaakt, maar hier dus niet. Kennelijk veel vertrouwen in het stevig vastdraaien van die ene grote (zwarte) bout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten