maandag 2 januari 2012

241P

Zoals gebruiklijk lijkt het weer heel eenvoudig.......soldeer de achterkant (869) en de verstevegingsprofielen (870 en 871) aan het chassis. Daarna de rest van de onderdelen er aan zetten.
Wel weer een werkje van alles 90,0000 graden in de haak anders kom je in een later stadium tot de ontdekking dat......

De werktekening is duidelijk.


Zo ziet her er bij de 1:1 lokomotief uit


Dit is de 241p16 waar je ziet dat er van alles op/rond/aan de achterzijde zit.

         1

Wat direct opvalt als je de onderdelen bij elkaar houd, is dat de achterkant "schuift" tussen de frameplaten. De passtukken op het gietdeel zitten 0,3 mm te dicht op elkaar. Ik heb dat opgelost door aan beide zeiden een stripje van 0,15x1 mm er tussen te solderen.
Na tien maal uit alle hoeken gekeken te hebben (en een paar keer overnieuw doen) of alles haaks zat, ben ik begonnen met de verstevigingsprofielen aan te brengen. Eerst met klemmetjes, maar telkens zag ik weer een spleet.



De zwaartekracht is soms je beste hulp. Het ziet er vreemd uit, maar het ging perfect. In een andere positie valt het onderdeel er af, maar zo niet en is nog corrigeerbaar tijdens het solderen.

En dan zit de basis er op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten