vrijdag 23 december 2011

Project X

Dit onderdeel op de loc heeft het meeste hoofdbrekens gekost, maar is nu naar alle waarschijnlijkheid opgelost. Het betreft de buis die aan de linkerkant over de watertank loopt en voorlangs naar beneden gaat. Na vele voors en tegens kan ik denk ik te kunnen besluiten dat het de STOOMVERVARMINGSBUIS is en wel naar de voorkant waarbij aangetekend moet worden dat deze aansluiting mogelijk NIET in het originele ontwerp zat, maar later is aangebracht of dat deze door een Constructie Wijziging anders is aangelegd dan oorspronkelijk.


1. Om deze leiding gaat het. Onder het raam van het machinisten huis komt die naar buiten, dan met tegengestelde bogen langs de ketel en met een scherpe knik naar beneden. Daar verdwijnt de buis uit het zicht, maar loopt zeker niet verder naar beneden daar ook op andere foto's de spaken van de wielen tot aan de voetplaat compleet zichtbaar blijven. Dus geen afvoerpijp.
Ook zal het geen mantelbuis voor smeerleidingen zijn daar je die "losliggend" langs de ketel , boven de wielkast ziet lopen.
 
2. Op een tekening van lok 6001-6006/SS 1201-1206 zie je geen stoomverwarmings aansluiting onder de buferbalk, ............................
3. maar onderstaande tekening (met Constructie Wijzigingen) wel.


 


4. ter illustratie een foto van de SS 1204.
Mij is nog niet helemaal duidelijk wat het onderdeel is dat je onder de bufferbalk, links van de rangeerdershandgreep ziet. Logischerwijs zou dit de stoomverwarmings aansluiting zijn, maar het ziet er anders uit dan de latere vormen.


5. Op de volgende foto zie je heel wat meer onder de bufferbalk. Bij bestudering zie je de gewijzigde remleiding en een stoomverwarmings aansluiting.


6. Om het beter te kunnen beoordelen een foto vanuit een ander gezichtspunt.


7. terugkerend naar de tekening van de originele lokomotief, zie je de stoomverwarmings aansluiting in rood aangegeven.
Naar boven is de afvoerpijp en tussen het frame door zie je de leiding naar achter. Naar voren is niks getekend. Let wel, daar zit de vuurkist, dus als er een leiding moet lopen, zou die onder de voetplaat moeten lopen. Ik zie niks.. Klopt met de foto van de 1204.


8. Als je een buis naar voren moet aanleggen, kan dat op twee plaatsen.
- direct vanaf het reduceerventiel (bovenste handwiel) onder het raam naar buiten
- aansluitend op de onderste rode buis in de tekening, maar dat is een omweg t.o.v. de bovenste.(ingeschat op het proefmodel: 2-3 meter langer) en je komt ook nog eens een wiel tegen..
Vanaf het reduceerventiel loodrecht naar beneden en onder de voetplaat door....?????.
-er is erg weinig tot geen ruimte tussen de watertank (rechts boven) en de rode pijp.
Ik denk dan ook dat men destijds heeft gekozen voor de weg van de minste weerstand al is die optisch niet fraai.

9. Als laatste een schematische tekening van de leidingen.
Verwarrend in de tekening is ook dat de rode lucht/remleiding wel getekend is, maar de stoomleiding zelf helemaal niet. De koppelingen daarentegen weer wel.
.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten