woensdag 26 oktober 2011

Project X

De bovenste leiding op de ketel.



Aanvulling woensdag 26 oktober 2011
De bewuste leiding is de leiding van de pyrometer naar het machnistenhuis.
De pyrometer meet in de oververhitter de temperatuur en wordt in het machnistenhuis op een meter weergegeven.
Voor meer informatie: De locomotief, Harterink en Mook, 4e druk blz.646 (pyrometer)

De leiding is ongeveer 5 mm in diameter (H&M, blz 647). Om beschadiging te voorkomen is deze dunne leiding in een holle buis gelegd. Deze buis zal dan maximaal 20 mm in diameter zijn (zie foto's).
In model dus resp. 0,1-0,2 mm voor de dunne leiding en 0,5 mm voor de buis. Dat komt dicht bij (of mogelijk over) de grens van het haalbare. Maar... iets maken moet lukken.

Op onderstaande tekening een doorsnee van de pyrometer op een stoom locomotief serie 6100. Dezelfde soort zat ook op vele andere locomotieven in die tijd zodat we kunnen aannemen dat deze constructie ook op de serie 6000 zat.

Diameter van de beschermingskap is circa 12 cm. Als ik naar de foto's kijk zal de lengte ruim 20 cm. In model: iets kleiner dan 6x3 mm en 3 mm hoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten