donderdag 6 oktober 2011

Project X

Haastige spoed is zelden goed, maar hier vond ik dat ik even snel door mocht bouwen ten koste van de afwerking. Het gaat tenslotte om de maatvoering van de voorkant van het machinistenhuis en de constructie.

1. Van een strip messing heb ik de buitenkant van de waterbak/kolenbunker gebogen. Bij de definitieve versie moet de strip langer zodat ook de binnenkant in een enkele keer kanen worden gemaakt. Tussen de zijkanten, en in de bodem , heb ik verbindingsstrippen gesoldeerd.


2. Tapjes 1,4 gemaakt zodat de "achterkant" strak tegen de voetplaat kan worden aangebracht.


3. Op de "achterkant" is een plaat 0,5 mm gesoldeerd.

4. Een opening is gemaakt waar het machnistenhuis moet gaan komen. Nu zie je ook duidelijk dat het handig is om de binnenkant gelijk te maken.


5. Op de achterkant van het machnistenhuis zijn de contouren van de achterste waterbak afgetekend en zijn uitgezaagd . Tussen voorste plaat en achterste plaat si een tijdelijk profiel aangebracht zodat de voorplaat niet omvalt. Ook is aan de achterplaat een lipje gesoldeerd waarmee je het machnistenhuis aan de "achterkant"kunt schroeven. later komt daar een verhoogde kolenbak overheen, dus je ziet er niets meer van.



Niet ontevreden over een uurtje knippen en plakken.
Het beeld hoe de lok geconstrueerd kan gaan worden, wordt steeds duidelijker.
De achterkant laat ik zo, want daar verwacht ik geen constructieve problemen.

Voor de stevigheid is het wel handig om nu nog een waterkast aan de rechterzijde van de lok te maken. Komt vanavond wel aan de orde.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten