maandag 26 september 2011

Project X

Afgelopen week is er heel wat door de porjectgroep nagedacht en bediscussieerd over hoe we de volgende stap gaan maken. Definitieve keuze's zijn nog niet gemaakt, maar vooralsnog gaan we verder met de maat 1:45. Grondslag daarvoor is de we de maatvoering zo maximaal mogelijk willen aanhouden en zo min mogelijk concessies.

Maatgevend is de maat van de rails, 32 mm. Hierdoor staat de maat van de wielen vast en dat bepaald weer het frame. Daar zit nu een kleine knel, daar de echte maat volgens tekening groter uit valt. Dus geen 1:43,5 maar kleiner zodat we minder hoeven te corrigeren (voor het oog). Frame dikte wordt vooralsnog niet 1,5 mm (Semblat 241P). Ook geen 2 mm (Philotrain , blauwe brabander).
De N10, waar ik momenteel ook aan werk, en vele andere kits, gaan uit van 0,5 mm plaat Nikkel Zilver. Het zou ook nog kunnen dat we 0,4 m !!!!!!! als basis gaan gebruiken. Zoals gezegd, er is al veel over besproken en afgewogen.

Wat er nu gaat gebeuren is het maken van een messing/nikkel zilver proefframe. Of het lukt weten we niet, maar we hebben er in ieder geval veel hobbyplezier aan.

Er zijn voldoende tekeningen, maar ook tussen al die "officiele" tekeningen bestaan maatverschillen. Niet schokkend, maar ze zijn er. Dus alles goed nameten en niks voor zoete koek aannemen.
Als basis ga ik uit van de tekening uit het : "Weekblad de Ingenieur uit 1914" Daar staat een tekening in de maat 1:30.
Vanuit die tekening ben ik nu bezig om alle maten van het frame te bepalen.
Er kunnen op dit moment nog knoeperts van fouten in zitten, maar voor de verslaglegging staat dit in ieder geval even vast.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten