maandag 12 september 2011

Project x

De tekening van de "binnenkant van de voorkant" was nog niet helmaal duidelijk. Vandaar dat ik ben gaan inkleuren.






Boven en achter het eerste loopwiel is nog buiten beschouwing gelaten, al heb ik de beschermhuls voor de zuigerstang wel even paars gemaakt,

Nu is het me duidelijk dat er 3 soorten versteviging van de bufferplaat zijn.
1. een horizontale driehoek buiten het frame (oranje)
2. een horizontale driehoek binnen het frame (paars)- met geknikte lange zijde. !!
Opgemerkt moet worden dat deze steun niet op alle tekeningen van het frame voorkomt, dus het kan een constructiewijziging betreffen. dat zoeken we nog uit.
3. L-profiel met een asymmetrisch horizontaal vlak tegen de bufferplaat en tussen de frameplaten. (blauw met pijlen). Waarom het asymmetrisch is, is me nog niet duidelijk.

Op onderstaande foto is de rij klinknagels goed te zien waarmee steun "3" vast zit.
De alleronderste klinknagels/bouten zijn voor het vastzetten van de steun voor de stoomleiding.



Bij dit deel is gebleken dat de Franse varianten van de lok geen klinknagels bevatten op de bufferbalk terwijl dat bij alle Nederlandse loks wel het geval is.

------------------------------------------------------

De binnenkant van de achterkant.









De twee rode pijlen wijzen volgens mij naar de "opstaptreden"in het vlak van de voetplaat. Als je op foto's goed kijkt (helaas net op ooghoogte) zie je twee vlakken met een onderbreking tussen elkaar. Je ziet de lichtval op de bufferplaat.
Op onderstaand tekening zijn deze vlkakken a[part ingekleurd.



Verder valt me op dat ik in tegenstelling tot de voorzijde, nu geen horizontale driehoeken zie tussen de frameplaten. Wel aan de buitenzijde.
Het blauwe vlakje tegen de trekhaak kan ene kleine versteviging zijn, maar waarom die kleiner is dan aan de voorkant is me dan onduidelijk. Het blijft een tenderlokomotief die vooruit en achteruit hetzelfde moet kunnen.

De vertikale rij klinknagels zijn om de (rode) L-profielen als frameverbinding vast te zetten aan de bufferbalk. Aan de voorkant zie je ze ook zitten als je het weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten