zondag 14 augustus 2011

241p


Klik op de onderstaande foto voor een vergroting.




De remcylinders zijn eenvoudig aan het chassis te solderen. De as waar de hevel om heen draait schuif je ook zo door de gaten. Helaas bleken beide hevels niet direct met hun "pin" in de remcylinders te vallen. (circa 0,4-0,6 mm verschil) Maatvoering is dus heel belangrijk. Jammer dat je niet even de gietedelen van het chassis kunt losmaken en de problemen kunt oplossen.
Geleerde les....nog beter vooruit denken en weten welk onderdeel waar moet komen want ik ga er van uit dat er door Semblat geen maatfouten zijn gemaakt. Op zijn Nederlands... eigen schuld, dikke bult.
Maar ik vind het wel een beetje jammer dat Semblat voor dit soort dingen niet even waarschuwt.


Nu kan je
1. de hevels verlengen . Dan moet je hem doorzagen en een stukje messing er tussen in solderen.
2. het gat in het centrum van de remcylinders opboren. Dan heb je wel een asymetrische aansluiting
3. de remcylinders iets schuin plaatsen.

Optie 2 is eenvoudig maar echt niet mooi. Links op onderstaande foto zie je dat het niet in het midden aansluit en rechts... het past niet.
Optie 3 is dus de eenvoudigste. Aan een kant (links op onderstaande foto) heb ik de holle steun van het gietdeel iets uitgevijld en dan is het euvel zo goed als verholpen.




En van het origineel van de 241P16 heb ik van Edwin net een mooie serie foto's gekregen en daar zit een foto bij van de as (onderdeel 436) waar de hevels om draaien. De remcylinders kan je net niet zien, maar zitten buiten beeld aan de bovenzijde van de rechter kant.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten