maandag 8 augustus 2011

241p

De boortjes (en nog meer) zijn gekomen.
klik

Maar zo ongeduldig als ik was, heb ik met de beste van de slechtste oude boortjes al heel wat gaten geboord. Toch brak ik er geen enkele en heb ik voor ongeveer 100 gaten maar twee boortjes gebruikt. Kortom... ik ben nog zorgvuldiger gaan boren.

Ik merkte dat alhoewel ik het boortje mooi in de opening gecentreerd had, ik hem krom zag gaan. Dat betekende volgens mij dat de bodem van het gat in het gietdeel niet altijd in het midden zat.



Door het boortje in het begin voorzichtig te laten dalen en op te halen, zag ik de krommende beweging beter en kon ik het "centreren" beter uitvoeren. Dan spreek ik van een bijstelling van 0,02-0,05 mm. Nauwelijks iets, maar goed genoeg om de boor loodrecht te laten boren en minder breuk te hebben. En let wel, dit centreren moest ik van twee kanten (90 graden op elkaar) uitvoeren. Net zoals je al kind geleerd hebt bij het oversteken. Naar links kijken, dan naar rechts en nog een keer naar links (of andersom)
Ik hoop dat als ik straks de klinknagels plaats, de zichtlijnen aan de "uittredende kant van het boorgat", optisch redelijk recht worden. Ik kan er, behalve de gaten opboren !!!!!!!, anders weinig meer aan doen.
Mijn inziens had Semblat de gaten in de gietdelen dan ook beter helemaal "door en door" open kunnen maken.

Uiteindelijk was ik langer bezig met centreren, maar sneller klaar. Geen gepiep en gekras, maar mooi "plop" als ik door de plaat heen was.

De laatste 50 gaten gingen vanmiddag als een speer.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten