maandag 25 april 2011

241p

En dan ben je bijna klaar...................niet dus.

Een van de laaste onderdelen bleek NIET aan te sluiten. Hoe kan dat nou?

Hier is het antwoord:
De platen waarmee frame en tenderbak aan elkaar vastgeschroefd worden zitten niet goed. De tussenschotten in de tender zitten wel goed, maar de platen met schroefdraad niet. Die moeten dan ook niet exact centreren (wat ik had gedaan), want dan passen de bouten er ook niet door heen. Had ik kunnen bedenken, maar ja.
De schroefgaten moeten uiteindelijk netjes binnen de dubbel rij klinknagels komen.
Op zich geen moeilijke correctie.

Wat ik wel had gezien, maar wilde afwachten tot ik het frame ging monteren, was het niet vlak lopen van de onderkant van de tenderbak.
Dit is de achterkant.
Het probleem zat in het tussenschot rechts, bij de gele pijl. Daar had ik een constructiewijziging op gedaan en mogelijk daardoor stak het schot iets te ver naar beneden waardoor de achterzijde omhoog leek te komen.
Het plaatje met de schroefgaten moest er toch af en toe maar gelijk een stukje van het tussenschot afgevijld.
Ook geen moeilijke correctie, maar wel eerst goed uitzoeken.



Aan de voorzijde liep de onderkant van de tenderbak ook iets omhoog, maar dat was geen gevolg van een tussenschot. Hier was wat anders aan de hand. Zie onderstaande foto

De gietdelen van het front van de tender lopen aan de onderkant niet conform het plaatwerk. In gesoldeerde wordt het plaatwerk omhoog getrokken. Ik heb de laatste centimeter los gemaakt en er een stripje 0,5 mm tussen gezet en het geheel geplamuurd met soldeer.
Op zich geen moeilijke correctie, maar voordat ik deze oplossing bedacht had, had ik wel 10 andere oplossingen bedacht en uitgeprobeerd.


Ik heb nu ook maar een nieuwe onderkant gemaakt omdat ik echt niet snapte (nu dus wel) waarom Semblat zijn exemplaar 1 cm korter heeft gemaakt.
Daardoor ook een nieuw stukje plaatwerk gemaakt waar de stoker op zit. Dit is tot aan de bodem doorgetrokken, 3 mm langer.
Bij montage blijkt het bufferveerpakket (steekt boven het frame uit) die ruimte nodig te hebben.... Jawel... Semblat heeft weer gelijk. Slopen dus.
Hoe zou dat nou in het echt zitten?????

Het mysterie van de korte bodemplaat.


Ondertussen heb ik het risico dat de boutjes tegen de tussenschotten zouden kunnen komen weggenomen door eventjes wat sleuven te maken. Dat is nog geen minuut werk


Maar wat ik bij deze werkzaamheden ook heb geconstateerd was minder plezierig.
Het frame heb ik eerst gemaakt. Zo precies mogelijk natuurlijk. Toen ik gisteren voor het eerst de tenderbak vastschroefde.....%$$%##%^^&%&&^*&(&(&*(&^^W$#$#... scheef.
Het voorste gedeelte van het frame zat niet waterpas/90 graden maar....wat zal ik zeggen... 89,5. Gevolg was wel dat de positie van frame en tenderbak niet om aan te zien was.
Na lang beraad (15 minuten) dacht ik... er is maar een manier en dat is de goede, dus slopen die handel.


En zo (op zijn kop) moet het worden.... en niet anders.


Inmiddels zit het frame weer in elkaar, maar moeten alle leidingen en aanhangsels nog worden aangebracht.
Maar, ik ben al heel blij dat ik bovenstaande correcties vannacht en vandaag tot een goed eind heb weten te brengen. Gisteravond was ik een stuk minder optimistisch


Geen opmerkingen:

Een reactie posten