maandag 14 maart 2011

241P

De deksels en bediening van de watervulopening

Dit is het plaatje uit de handleiding...helaas geen volledig overzicht en niet scherp
Weliswaar aan de andere kant van de tender als waar het bericht verder over gaat, maar de situatie is identiek.



Je ziet de twee deksels (717) en de bedieningsstang naar de voorkant van de tender. Daar er een verspriniging moet zijn in de stang (naar achteren smaller), is er een tandwieldoos aangebracht, onderdeel 719. De stang zit met 3 geleiders (726) vast aan de zijkant van de kolenbunker.

Op onderstaande foto van de 241P16 zie je dat de stang (naar achteren gezien) uitkomt in de tandwieldoos en......de stang is zeker niet recht. Mijn rode lijn wel. Maar laten we wel wezen, de doorzakking is minimaal en naar model omgerekend niet meer dan 0,2 mm.



Ook is heel duidelijk te zien dat de stang in een geleider zit die onder en boven vast zit met een moer. In de kit heeft Semblat gebruik gemaakt van een gietdeel dat slechts een bevestigingspunt met "klinknagel" heeft., verkeerd dus.
Nog steeds niet echt iets aan de hand, maar dan komt het.

De kromme stang is wel heel erg nagebootst, maar net even te veel. Op de foto is het niet te zien, maar aan de voorkant is het dus net zo.

Een de tandwieldoos aan de achterkant zit nog geeneens vast, maar staat wel erg scheef


Deze kromming ligt gelukkig niet aan mijn bouwkunsten, want op foto's van een ander model
van deze kit opinternet zie ik precies hetzelfde.

Conclusie: de drie geleiders zitten circa 1 mm te hoog.

Oplossing (nietdus): de geleiders 726 eenvoudig omlaag zetten lukt niet makkelijk gezien de vrij grote pen/gat verbinding t.o.v. het gietdeel zelf. Je zal het bestaande gat blijven zien en dan moet je de geleider ook nog eens vast zien te krijgen. Succes.

Daar ik ook al zei dat de geleiders zelf niet goed waren, ligt het voor de hand om zelf nieuwe exemplaren te maken. Zoiets als op onderstaande foto.


Probleem dat nu optreedt is de afstand van de stang naar de wand. Bij het origineel 241P16 zie je dat de geleider net ook maar iets (ter dikte van het omhulsel) van de wand af staat en dat heeft een reden. Aan de achterkant van de kolenbunker zit de sierstrip en daar moet de stang langs, of.... zou de sierstrip er op die plek niet zijn. Helaas heb ik geen foto..

In model had Semblat daar een constructiedilemma en heeft de achterwand van de kolenbunker 0,3 mm breder gemaakt. Die 0,3 mm extra materiaal moest de sierstrip voorstellen.
Ik zit nog steeds te overwegen om die achterkant te slopen en te maken met halfrond profiel van 0,8 dus een dikte van 0,4 mm.

De geleiders moeten dus minimaal 0,4-0,5 mm van de wand af komen. Opvulplaatje??? Succes met solderen. En ook de breedte niet te vergeten. Het gat van 1,2 mm moet ook nog onzichtbaar worden.


Deze zelf gemaakte geleider zit nog los en is alleen aangebracht voor het verduidelijken van de constructie en het probleem.

Ik zit nu te denken aan:
A. tegen beter weten in een los opvulplaatje proberen mee te solderen
of
plan B.
1. geleider van 0,15 x1,5 mm strip en afvijlen tot 1,2 mm breedte (Ik heb helaas geen 1,2 mm breed strip)
2. halfrond zetten om 0,6 mm draad (stang)
3. opvulplaatje 0,5 mm dik en 1,2 mm breed
4. GEEN klinknagels persen, maar echte klinknagels die door de geleider EN de wand moeten gaan steken voor de positionereing en stevigheid van het geheel.

Dat wordt heel secuur passen, meten en boren. En dat dus 6 x


Als laatste nog een foto van de achterzijde van de tender waarop je de tandwieldoos nog net kunt zien.


Volgende probleem...de deksel ziet er aan de binnenkant veel gedetaileerder uit dan in model.
Kortom... hier ben ik nog wel even mee bezig.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten