woensdag 9 maart 2011

241p

De klapdeurjes

Om te beginnen een foto van de binennkant van de 241P16.
Platte plaat met helemaal boven en beneden de scharnieren met boven een terugstelveer.


Dan de buitenkant.
De bovenkant is afgewerkt met halfrond profiel.


De 241P17 heeft bovenop een rechthoekig profiel. Herstelschade??


Semblat geeft scharnieren aan van 0,3 x 1,1 mm (onderdeel 773). Dat kan dus kleiner. Net zoals eerder bij de overloopplaten maak ik ze van 0,15 x 0,8.
Waarom Semblat de scharnieren in een hoek van 90 graden heeft gebogen is mij onduidelijk. Ik heb ze "klassiek" recht en de deuren sluiten gewoon mooi aan.


Hier heb ik alles gemonteerd. Bij de rode pijlen zie je ook dat ik door het gebruik van kleinere scharnieren wat plamuurwerk moet gaan doen om de ontstane openingen op te vullen.
De stootrand (onderdeel 753, strip 1,0 mm) heb ik vervangen door een reepje modelbouwtriplex van 0,8 mm. Vastgezet met 10-secondenlijm.
Ook met lijm is het halfronde profiel bovenop geplakt. Dit is gemaakt van afgevlakt 0,4 mm draad.
Er zijn grenzen aan de afmetingen in schaal 0. Op dit deurtje is het dus een mengelmoesje want de klinknagels zijn naar verhouding veel te groot. Kijk maar naar bovenstaande foto's.
Maar....wel leuk om te maken.

Bij het andere deurtje zal ik wat minder krassen maken al zie je door de afmeting er met het blote oog niets van. Kan altijd ook nog een nieuwe maken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten