maandag 14 februari 2011

241p

Traverse Arriere.

241P16

241P16
rechts , naar voren gezien



-------------------------------------------------------------------------------------

Mijn vertaling en werkinstructie
1a. rond de hoeken van achterbalk met ovale gaten 634 af R=1
1b. Soldeer achterbalk (u-profiel) met ovale gaten 634 in de inkepingen van de langsliggers 637/638. Ovale gaten naar boeven en beneden en opening van de U naar achteren.

2. soldeer achterplaat 635 aan het open einde van 634. De gaten van 4 mm voor de buffers moeten centraal in het open einde van 634 komen.

3. soldeer de gietdelen 615 (afrondingen) aan de uiteinden van 634. Gaten in 615 naar buiten gericht.

4. soldeer achtereenvolgens de onderdelen:
- 619: bufferhuls
- 607: koppelingsgeleider
- 609 (2x): electrische koppeldozen
- 610: luchtleiding
- 633 (2x) : veerpakket steunplaten
- 643: klinknagelplaat, links langs de langsdrager
- 644: idem, rechts

5. soldeer luchtslang 612 onder de dwarsbalk met ovale gaten 634

6. plaats de 2 veren 630 , ingeklemd in de houders (633) van 5 mm.

7. plaats de trekhaak (schroefdraad aan gietstuk is al getapt) en borg deze met de achterplaat 631 en moer 632. Achterplaat 631 komt tegen de veren. HOE ?????

MIJN OPLOSSING: twee gaten 0,8 mm in plaat boren en draad 0,8 mm er door heen steken-solderen. Deze draad door het oog van de veren steken.


8. Sluit de achterkant van de buffers 621 en soldeer de uiteinden aan elkaar.
9. borg de buffer met draad aan de bufferhuls.
Plaats de buffers later.
----------------------------------------------------------------------------------

Door Semblat bijgeleverde foto's van onder en bovenzijde.


Een tekening waarop ook nog twee kettingen zijn aangegeven.

Nog wat meer tekeningen en foto van de achterkant van de tender op de site van de 241P30: klik



En dan nu weer de gebruikelijke foto's van het grootbedrijf.

Er zijn foto's van: 241P9, 241P16 en 241P17 en die zijn allemaal verschillend gebouwd !!!!
Let met name op de plaat met de twee horizontale ovale gaten


241P9:
rode plaat
rode electrakoppeldozen
geen kettingogen, wel gaten
1 luchtslang
een trekhaak ophangbeugel (niet bij de 241P16 en 241P17)



241P17:
rode plaat
zwarte electra koppeldozen
kettingogen
1 luchtslang + 1 aansluiting met kraan (slang???)


241P16:
groene plaat
zwarte elektrakoppeldozen
geen kettingogen, wel gaten
1 luchtslang + 1 aansluiting zonder kraan.


Bij al deze verschillen is wel duidelijk.....bij de twee ovale gaten hoort er een extra plaat over de achterplaat en die heeft Semblat niet gemaakt. Je ziet hem er duidelijk zitten. Die heb ik dus uit 0,3 mm messingplaat zelf gemaakt.



Deze plaat zit met 7 bouten vast aan de achterplaat. Ze zijn nagemaakt door gaatjes 0,5 mm te boren waarin klinknagels 0,6 mm zijn gesoldeerd. Achteraf iets plat gevijld om meer het idee van platte moeren weer te geven.
Echte zeskantboutjes (ook de kleinste) zijn in model 2x te groot, vandaar de klinknagels




En dan nog wat meer plaatjes uit een ander perspectief gezien.


241P16
rechts, naar achter gezien.

241P16
links , naar achter gezien


241P16
links achter, van onderen. Van links naar rechts gezien
rechtsboven zie je de rode achterkant en de ovale gaten in de dwarsverbinding
De beugel is een ophanghaak voor ............................de stoomkoppeling???
De omwikkelde (geisoldeerde ) buis achter de haak is de stoomleiding die rechts , buiten de foto, in de stoomkoppeling uitkomt.

Nogmaals de stoomkoppeling met de haak, vanaf de zijkant gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten