dinsdag 29 juni 2010

Terschellinger Spoor

Vorige week heb ik een ontmoeting gehad met een "eilander" die vernomen had van mijn belangstelling voor "Terschellinger Spoor". Ik had enige tijd geleden al wat resultaten geboekt, maar er blijkt meer te zijn... veel meer. Na de zomer gaan we verder om alles eens op papier te zetten.

Vooralsnog een tipje van de sluier: (let op... alles moet nog goed worden nagetrokken)
1. Op het eiland is smalspoor aangelegd i.v.m. werkgelegenheidsprojecten in de jaren 30.
2. Een van die sporen liep vanaf het voormalige duin aan de voet van de Brandaris (waar nu het parkeerterrein/woonwijk is). Hier werd zand afgegraven en door de natuurlijke helling rolden de beladen wagens naar de havekade (waar nu de "betonning" is) . De wagens werden met paarden weer de heuvel op getrokken.
3. Vanaf de "betonning" liep in de oorlog een spoor over de hele WB.kade naar het Groene strand. Het spoor liep over de door mij verwachtte route (zie eerder) naar West aan Zee. Wat ik nog niet wist, maar wel vermoedde, liep het spoor verder naar de bunkers bij Formerum aan Zee. Daar is een draaischijf geweest.
4. Een deel van het spoor is in juni 1945 afgevoerd, maar veel is blijven liggen. Uiteindelijk is het spoor in de jaren 50 opgekocht door een oud-ijzerhandelaar die naast de "betonning" gevestigd was.
5. Tot/in 1954 heeft er nog spoor (met kipkarren er op) langs het oostelijk deel van de WB-kade gelegen.
6. Tractie is zowel stoom als diesel geweest.

Wordt vervolgd.
.

1 opmerking: