zondag 14 februari 2010

241p

Afgelopen week is er het nodige onderzoek gedaan naar de onderdelen:
1. bogie draaistel
2. vuurkist
3. chassis.

De bogie is probleemloos te bouwen en komt voor 99 % overeen met het origineel
De vuurkist is een probleem. Tussen het chassis is alles weggelaten. Nadat het chassis gebouwd is, kan worden bezien om zelf een vuurkist te bouwen.
Het chassis in model heeft andere dwarsverbindingen dan bij het origineel. Vooralsnog laat ik dit zo.

Het chassis is ongeveer 40 cm lang en 1,5 mm dik. Ook met de dwarsverbindingen gemonteerd is het geheel flexibel. Kan ook niet anders. Later zal de bovenbouw de gewenste stevigheid verschaffen.



De 141R is een stuk kleiner. KLIK OP DE FOTO

Onderdeel 434 is de ophanging voor de achterste bisselas. Die zit dus niet vast, maar is draaibaar. Zo is er geen veer nodig maar doet de zwaartekracht het werk.

Het origineel en het model hebben aan de binnenzijde van het chassis verstevegingsplaten rond de assen. Die zitten met bouten en klinknagels aan het chassis. Die zijn die als voorgeboorde punten op het chassis aangegeven. Aan de modelbouwer de taak om die gaten allemaal door te boren.


De gaten voor de zeskantboutjes van 0,7 zijn geboord met 0,65 mm.
De gaten voor de klinknagels 0,6 zijn geboord met 0,55 mm.





De bouw is nu echt begonnen. Het eerste gat is geboord.

Voor de geinteresserden: heet eerste boortje van 0,55 brak pas na gat nummer 43. Ik had bijna een chassis-plaat klaar. Was dus niet bij het boren maar ik liet de boorkolom op de chassis-plaat stuiteren. Daar kon de punt niet tegen.
En Murphy is dan weer in de buurt. Mijn nieuwe voorraad boortjes (net bij GHW gekocht) heb ik hier niet ter beschikking en op Terschelling...................................
Dus maar snel nieuwe besteld bij GHW.

Het is al een heel werk om al deze bouten en klinknagels aan te brengen, maar bij het origineel zitten er nog veel meer.
Op de site van de AAATV (241P9) staan diverse foto's van de loc tijdens de restauratie. Daar kan je de bouten en klinknagels goed op zien.

De op onderstaande foto "ontbrekende" gaten voor bouten/klinknagels worden later nog aangebracht als de verstevigings(giet)stukken aan de binnenkant van het chassis zijn gesoldeerd.

De overeenkomstige plekken van het frame bij de 241P9 en het model, direct achter de bogie

Je ziet links en rechts zeskant-bouten en in het midden ronde klinknagels

Op onderstaande foto zie je o.a. onderdeel 405 als gietdeel welk imitatiebouten bevat. Dit ondereel heeft aan de achterkant een inkeping en komt volgens tekening 8-17 dus deels binnen de chassisplaat.
De 2 x 5 i "dobbelsteen- bouten" aan de buitenkant... zie ik nog niet, maar dat kan nog komen zoals vaker het geval is geweest als de handleiding/puzzel opgelost wordt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten