zaterdag 6 februari 2010

241p

Nu veel "oudere" projecten afgehandeld of in bewerking zijn, is het eindelijk tijd om aan de 241P te bginnen.
Verstandig is het om met de tender te beginnen, maar onverstandig als ik ben, begin ik bij bladzijde één (eigenlijk 3) van de handleiding van Semblat. In dit geval de bisselas (achterste as onder het machniastenhuis)




Het is even verder zoeken in de handleiding waar beschreven wordt hoe je de bisselas bevestigd aan het frame, maar die staat op (mijn nummering) bladzijde 18/11.



De twee belangrijkste onderdelen van de bisselas:

nr.101.

nr.105.

Semblat heeft foto's gemaakt van de gemonteerde bisselas.

Nu eens kijken naar het origineel, de 241P16 in Mulhouse.
Gefotografeerd vanaf de tender naar voren.
rode pijl: de pen waarmee de complete as aan de loc zit
blauwe pijl: de dwarsbalk in het frame.
gele pijl: de "arm, onderdeel 105.
groen pijl: ovale haken die voorkomen dat de as bij het heffen van de loc naar beneden hangt. (niet in het model opgenomen)

Het onderdeel met links en rechts de bruine strepen is de wielas. Daar boven zie je de boog van de bisselas (zie onderdeel 101)

Links van de bovenste gele pijl en boven de blauwe pijl zie je een plat vlak van de aslade.
Op onderstaande foto zie je die duidelijker. Rechtsboven is het gedeelte dat buiten het frame zit (onderdeel 10159) en tussen de "armen" het binnenste gedeelte, te herkennen aan de verdikte randen van de uitloop-opening (niet in het model opgenomen.) In het model lijkt dit helemaal afwezig. Een groot gapend gat. (zie onderste foto)

Nu onderdeel 105 vanaf de voor/zijkant naar achteren gefotografeerd.

Je ziet hier bij de rode pijl de U-vormige steun waar de pen vertikaal doorheen zit. In model is die weggelaten.
De gele pijl is de dwarsverbinding
De groene pijl is de linker frameplaat.

Semblat heeft de bevestiging dus wat vereenvoudigd door een busje met een bout te gebruiken.
De dwarsverbinding is voorzien van een schroefdraad.De 1:1 situatie is met een U-profiel makkelijk na te bootsen.Verder zit er alles op en an wat er op en aan moet zitten.

Als je dit nu monteert, onderstaande foto, dan zie je dat er een ruimte overblijft tussen bisselas en lokonderzijde. De oplegging is dus geheel weggelaten en de middenstelinrichting dus ook.
Hoe dat bij het origineel in elkaar zit is op de foto's niet te zien. Het zicht wordt door de diverse dwarsbalken compleet weggenomen.
De behoefte om in dit stadium van de bouw de originele bouwtekeningen te kunnen inzien is dus groot. Het lijkt me dat er toch wel enige vorm van middenstelinrichting ingebouwd moet worden om "achteruit-rijden" probleemloos te laten verlopen.

Onderstaande foto's komen uit de handleiding van Semblat.



De veerpakketten zien er goed uit, maar de ophangers (tirands de lames de ressort, onderdeel 106) wat minder. Op het origineel zie ik een tot onder doorlopende schroefdraad met een afsluitende verzegelingsbout. Het model heeft dat niet. Semblat heeft toch op enkele andere onderdelen in diverse kits een schroefdraad "gegoten". Het kan dus wel. Waarom hier niet??
Het onderste stukje draad moet er dus af en door een tapeind M0,8 of desnoods M1,0 worden vervangen. Eventueel kan je het probleem oplossen door een scheiding in het onderdeel aanbrengen tussen de twee moeren en er een boutje M0,8 met zeskantkop er op solderen.






Er kunnen nog heel wat aanpassingen/aanvulling op deze kit worden aangebracht
De behoefte/noodzaak om de originele bouwtekening te zien of te hebben is dus gelijk al aanwezig.
Dus voordat er ook maar enige sprake is van het pakken van de soldeerbout, zal de kit minitieus worden doorlopen en besproken. Ook leuk. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Laat ik wel duidelijk zeggen, ik heb commentaar, maar blijf bewondering houden voor de ontwerper van de kit. Ik weet hoeveel werk het is en ergens moet je je grenzen trekken.


wordt vervolgd.
.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten