zondag 13 december 2009

030TU


De deur voor het afsluiten van de kolenbunker moet natuurlijk beweegbaar gemaakt worden. Semblat levert twee , onder 120 graden gebogen, stukjes messing als "rails". Hoe ik dat moet zien is mij onduidelijk. Ten eerste de 120 graden en ten tweede de manier waarop ik dat vast zou moeten zetten. Mijn oplossing: U-profiel van 1x1 mm.
Verder dient de remhandel die er boven geplaatst moet worden als blok tegen het te ver omhoog brengen. Verder is dit een appeltje/eitje.



De stoompijpen waren een probleem van andere orde. Semblat levert een stukje plat messing dat je rond moet buigen, dus een lelijke naad aan de achterzijde. Ik wilde een 6 mm buis, maar die heb ik nu dus niet. Uit nood geboren dus toch maar de plaat om een schroevendraaiertje gerold. Ging geeneens slecht. Daarna zo gevijld dat je geen/nauwelijks een naad meer zag.
Er zit in de kit helemaal geen plaat die tussen de stoompijp en de rookkamer hoort. Uit 0,4 mm plaat heb ik een vierkant stukje van 9 x 10 mm geknipt en hierin klinknagels geperst.
Uiteindelijk is alles voorvertind en "net" iets meer soldeer opgebracht om eventueel de gaatjes te laten vollopen. Alles los tegen elkaar gezet, wat soldeervet er langs en de vlam er op. Dat ging perfect.
Ter controle is het model 2 x uit en in elkaar gezet en beide keren hield ik geen storende naad over tussen stoompijp en cylinderblok. Toen begon het poetswerk om de resten soldeertin weg te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten