dinsdag 3 december 2013

maandag 2 december 2013

Terschellinger Spoor - BBA B360

Afgelopen maanden druk bezig geweest met het afwerken van vele Spoor 0 modellen. Op enkele kleine werkzaamheden na, is dat allemaal klaar.

Voor de 241P moet ik nog steeds naar Mulhouse om verder te kunnen.

En "en passant"een nieuw speeltje. Een 1:1 mijnlocomotief BBA B360 met enkele honderden meters rails. Dat alles voor de smalspoorlijn op Terschelling

 
 
 
 

maandag 12 augustus 2013

241P

Nu komen de leidingen  op het ketelfront aan de beurt.


De kleurcode en nummers zijn moeilijk te zien, maar staan wel op de foto.
 
Leidingen worden gemaakt van 0,4 mm draad en worden met 10-secondenlijm vastgezet.
Uitgloeien van de draad vergemakkelijkt het maken van de passing.

241P

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Let op !!!
Er zijn gisteren en vandaag meerdere berichten geplaatst, dus even aan de linker kant op de "tab" 241P klikken om alles te zien.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De leidingen zitten er op, maar ik ben niet 100% tevreden. 99%. dat wel. Bij het maken van bochten is het zowat onvermijdelijk dat je butsen krijgt en dat in een bundel van 4 de lijnen net niet parallel lopen. Dat was wel mij streven, maar ik denk dat het hier nauwelijks mogelijk kan zijn. Je zou dan een compleet pijpenplan moeten hebben en montage voorschrift voor de volgorde moeten hebben en...allemaal funktionele pijpverbindingen.
Er zijn grenzen !.

Tijdens de constructie ben ik gaan twijfelen over leiding 5 (Paars). Loopt die wel plat op het hoogste deel van de voetplaat en zo niet, wat ligt daar dan wel?

De lok moest voor deze handelingen wel gedemonteerd worden. Het klopt dus dat een smeerpot op het voorste deel van de voetplaat wordt gemist. Helaas. Maar die komt er wel weer op.



 Nu nog de twee resterende leidingen 8 en 9 op de vuurkist.

241P

Ik ga (voor de continuiteit van dit verhaal) toch nog even terugkomen op het schema van de leidingen op het ketelfront.

Foto's zoals onderstaande zijn er genoeg. Daar kan je al heel wat mee, maar hoe het nou precies zit, en met name in de hoeken en aan de zijkanten.....


Deze worden al beter, maar ook nu...net nog niet de zijkanten in beeld.

 
Met schematische tekeningen dan maar het geheel in kaart brengen.

 Dit is leiding 4 (groen).

Dit is leiding 5 (blauw).
Deze leiding heb ik dus gisteren aan de zijkant van de lok aangebracht. Op het model ketelfront moet dat nog.





zondag 11 augustus 2013

241p

De linker kant van de lok is de onoverzichtelijkste, dus ik ben met de andere kant begonnen.

Ik heb alle foto's die ik had nogmaals gegroepeerd en zo specifiek kunnen bekijken hoe het zat. Daarbij is gelijk aandacht besteed aan het doorlopen van de leidingen in het machinsitenhuis. Alle leidingen aan de zijkant zijn ook teruggevonden op het ketelfront, dus de funkties zijn ook duidelijk. Dat overzicht is zeer uitgebreid en zet ik gemakshalve maar niet op de blog, maar van iedere leiding is een aparte map met foto's en tekeningen.

Om het overzichtelijk te houden heb ik de leidingen van boven naar beneden genummerd en van een kleurcode voorzien. En dan zie je ineens weer verschillen tussen de loks onderling en het model van Semblat.
Uiteindelijk ben ik begonnen met het aanleggen van de leidingen. Ook weer anders dan anders, maar in principe hetzelfde. Soms wil ook ik wel eens opschieten. (en geen kip die het verschil ziet !).















Semblat geeft aan dat er 4 parallele leidingen van allen 0,5 mm moeten worden aangelegd. FOUT.
De bovenste, nummer 4, moet 0,8 mm zijn. Dan nummer 5 enm 6 van 0,4 mm en nummer 7 is weer 0,8 mm. Daardoor en door visuele aspecten passen de klemmen niet. Het onderste "boutje" van de klemmen moet worden verwijderd. Optisch is dit geen probleem want de klem blijft samenvallen met die van lager gelegen leidingen. Kortom... een heel gepuzzel en gefriemel.

Nummer 4 (groen) en 10 (bruin) waren al gemonteerd. Met foute klemmen, dus die zijn eerst aangepast Daarna ben ik begonnen met 5 (blauw).


Hier zie je van boven naar beneden: 4 (groen), 5 (blauw) en 10 (bruin)


wordt morgen vervolgd.

donderdag 8 augustus 2013

241P

HULP GEVRAAGD:

Er zijn nog enkele leidingen te maken, zie foto's, maar ik kan niet zien waar ze beginnen en eindigen.
Heeft iemand een schema van de leidinegn of bouwtekeningen?


GOOGLE TRANSLATE:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AIDE DEMANDEE
Il devrait y avoir quelques lignes, voir des photos, mais je ne vois pas où ils commencent et finissent.
Quelqu'un at-il un schéma ou des instructions?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASSISTENZA RICHIESTA
Non ci dovrebbero essere alcune linee di vedere le immagini, ma non riesco a vedere dove iniziano e finiscono.
Qualcuno ha uno schema o delle istruzioni?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

email: nulpunt (a) online.nl
Frits Thies








woensdag 7 augustus 2013

241P

Niet in één keer, maar na veel "oefenen" zijn de leidngen op hun plaats gekomen.
Klemmen op de leiding "onder de zanddom"...0,8 mm ziet er optisch echt te grof uit. Die op de ketelbanden weer niet. Vreemd. Beter niks dan verkeerd.




dinsdag 6 augustus 2013

241P

 
In onderstaand schema zijn de "blauwe"stoomleidingen aangegeven en de verschillen tussen de 241P16 en de 241P17.

Foto's van de locatie zijn schaars en diegene die ik gevonden heb, zijn ïetsje"minder van kwaliteit. Van de grond af gezien, zie je de locatie nauwelijks.



Dit zijn 2 foto's van de 241P17

De voorkant van de leidingen moet nog, maar dit gedeelte van de stoomleiding ziet er nu als op de twee onderstaande foto's
Ik heb dus gekozen om het voorbeeld van de 241P17 te volgen, met het vierkante afdekplaatje op het front van het machnistenhuis. Meer werk, maar dat is nou net leuk.



Ik heb geprobeerd om  de leidingen uit een stuk te maken, maar helaas. Door alle bochten lukt dat nooit. Conclusie: funktionele pijpeverbindingen maken of scheidingen onder de klemmen. Ik denk het laatste op de lokatie van de ketelbanden.



.

zondag 4 augustus 2013

241P

De leidingen zijn nu wel in schema gezet en worden in model nagemaakt, maar waarvoor dienen ze?
Beiden zijn ongveer 1 cm dik, maar hebben een compleet andere funktie (althans, dat heeft de "commissie van wijzen" vanavond besloten)
1.  Rood, geel en oranje zijn de (lucht) persleidingen om de zand afgifte door de dom te regelen.
-
2. Blauw zijn de stoomleidingen die de inhoud van de smeerpersen op de voetplaat dunner van consistentie moeten maken.
.

zaterdag 3 augustus 2013

241p

De leidingen bleken dus het probleem niet te zijn. Allen zijn met minimale hoeveelheid 10-secondenlijm aan de ketel vastgezet en eventueel overtollige lijm die je zag zitten is weggehaald.
De klemmen bleken lastiger. Op de foto's van o.a. de 241P16 zie je ze nauwelijks als je naar boven kijkt, maar op het model....

Onderstaamde foto laat zien hoe het MET klemmen van 0,8 mm breed  er uit zag.


Dat was het dus niet en daardoor ben ik gaan expirimenteren met diverse breedtes. Uiteindelijk bevielen vlak afgevijlde draadjes van 0,35 mm het beste. In de vorm van een U gevouwen en omgekeerd in de ketelwand geschoven door 0,4mm geboorde gaatjes.




vrijdag 2 augustus 2013

241P

Dit moment in de constructie is een een apart bericht waard.
Net het vlechten van een mandje.


4 messing strips worden aan één kant onder de dom geschoven en aldaar vastgelijmd. Dan de drie leidingen en de strip dichtvouwen en vastplakken.
Ook hier de draad voorzichtig uitgloeien anders lukt het buigen niet.

Het wordt steeds spannender of het allemaal gaat lukken, maar ik heb goede hoop.




241P

Met dit stukje leding ben ik dus al de hele dag bezig. Buiten toch te warm, 33 graden. Binnen in de hobbyruimte "slechs" 21 graden, maar ik krijg het warm en hoofdpijn van het turen bij dit minuscule werk.

De klem(en) op de ketelband moeten zelf gemaakt worden omdat de standaard klemmen van Semblat te bol zijn.
Afmeting 0,3 dik en 0,8 breed. lengte 2,5 mm en met de punt van een `ruimertje` zijn de klinknagels aangebracht. Een enkele lichte tik van de hamer volstaat.

De moertjes zijn M-0,6.

De leidingen zijn met 10-secondenlijm vastgezet omdat ik geen soldeerresten en volgelopen ruimte tussen de  leidingen wil zien.

De leidingen zelf zijn 0,35 mm dik en heel voorzichtig uitgegloeid om ze nog makkelijker te kunnen buigen. Dat betekent niet meer en minder dat de vlam er in een enkele "veeg" en heel kort overheen gehaald werd. Iets te lang en de draad brand weg.

Alle overmatige lijmresten voorzichtig weggehaald en daarna met de microzandstraler de laatste restjes.


Aan de linkerzijde zijn  de leidingen nog onafgewerkt en ik hoop dat de constructie gaat lukken Zo niet, heel veel werk voor niets.

donderdag 1 augustus 2013

241P

Na enige maanden (te) hard gewerkt te hebben aan dit project, ga ik er weer aan verder want ik ben nog lang niet klaar alhoewel ik bij de laaste bladzijde vanm de handleidng was aangekomen. Nu begint het uitzoeken van hoe en waar welke (kleine) leidingen lopen.

Ik ben begonnen met de leidingen over de top van de ketel vanaf het machnistenhuis naar de dom en omgeving.

Gelijk maar het schema, dan wordt alles duidelijk.

De rode/oranje/gele leidingen gaan naar de dom. De blauwe naar de smeerpersen.

Fotomateriaal is moeilijk omdat je meestal foto's van onderaf hebt, maar het is gelukt.
Daarbij zie je dat er verschillen zijn tussen de  241P16 en 241P17.  De doorgang door het front van het machnistenhuis is anders. Semblat heeft dat bij zijn model/foto's helemaal niet uitgewerkt. Te klein?

241P 16. : plat over de ketel gelegd en met "verhoogde" pijpverbindingen.

241P17: de leidingen zijn hoger bij de doorvoer en lijken (?) te kruisen.

241P17: in de lengte gezien. Tussen de leidingen  zie je de fluit

 Op de foto van het model van Semblat kan je dit detail niet zien


Een spaghetti van 0,5 mm messingdraad.
Hier valt ook op dat de leidingen niet met klemmen zijn vastgezet, maar aan de ketel zijn gesoldeerd. In werkelijkheid zit dat dus anders. Deze klemmen zal ik zelf gaan maken.









Nu nog even maken.