zondag 16 augustus 2009

141R tender draaistel

De handleiding van Semblat lijkt eenvoudig. Je ziet perfect hoe de onderdelen aangebracht moeten worden, maar.....


Ga het nu maar bouwen met de wetenschap dat het advies is "M=mobile". Om alles in elkaar te zetten is het inderdaad handig om de aanwijzing "M" te volgen, maar daarna...... De triangels kunnen scheef gaan staan met kortsluiting als gevolg. Ook is het zo dat door het "vaste punt" (blauwe cirkel) de arm van de middengeleider afkomt. Hoort ook zo, maar aan de andere kant (rode cirkel) is dat niet het geval. Daar zit het probleem. Het wil allemaal nooit mooi op zijn plaats blijven. Na vele uren puzzelen heb ik besloten de boel vast te solderen. Met afstandhoudertjes alles op de goede positie en vastzetten die hap.


Wat een ramp is, zijn de driehoeken van de triangels. Doe je dat van te voren, dan kom je handen te kort en raakt er ergens wel weer een onderdeel uit zijn positie.
Ik heb ze nu uit 4 losse draden aan het einde aangebracht.
Nadeel van deze methode is dat het draasitel nu compleet afgemonteerd is en niet meer demontabel. Zandstralen is dus niet mogelijk omdat de kogellagers dan onbruikbaar worden. Dat wordt handwerk en aflakken met de kwast.





En dan na 7 uur puzzelen en knutselen... (het tweede draaistel zal gelukkig sneller gaan)..
De uitlijning van de trekstang tussen remcylinder en draaistel klopt niet. (rode lijnen). De twee rode lijnen liggen 4 mm (gele pijl) uit elkaar. Gezien de constructie lijkt me de constructie bij de remcylinder wat minder betrouwbaar. Dat zoeken we nog eens uit.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten