maandag 1 juni 2009

C8 couperijtuig - remwerk

Het remwerk kostte wat bedenktijd daar de constructie van de trekstangen " om" de as anders zit dan normaal. Het grootste probleem is dat er hier een trekstang "onder" de wiel-as komt waardoor as/wiel niet zondermeer kan worden uitgenomen. Vooral bij het spuiten van het model is dat onhanding.
Er is een constructie gemaakt die afneembaar is met bouten en moeren , maar waarbij de trekstang vast is gesoldeerd aan de remcylinder.
Mede door concessies die i.v.m. de afwijkende maat van de bodemplaat gedaan moesten worden,
zijn de remschoenen op buis (2x1 mm) geplaatst waar aan de andere kant een boutje van 1 mm is gesoldeerd. Deze hoort aan de stelbalk vastgemaakt te worden, maar is nu aan de "houten" bodem bevestigd. De kop is later afgevijld.
Ook zie je dat de linker "driehoek" met een lange stang (1mm draad) met de rechterzijde is verbonden. Deze stang is dus de boosdoener voor de afwijkende constructie.
In het midden zie je het uiteinde van de vork die het "vaste" punt vormt. Die komt in het "dubbele" T-profiel dat aan de bodem is vastgezet. Zie de tweede foto











Ik heb nu een zijde van het remwerk klaar. Nog even de copieermachine aanzetten voor de andere kant.
Wat dan nog moet:
1. gasleiding over het dak
2. remslangen
3. stoomkoppelingen
4. buffers.
5. treeplanken langs de wagen
Dit zijn allemaal werkjes die zo gedaan zijn, dus binnenkort wordt de wagen opgeleverd.
!!! Voor de weet: de HSM uitvoering kende geen rangeerdersgrepen onder de buffers.
.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten