dinsdag 23 juni 2009

Banckert 516 RC

Na al het pas en meetwerk komt dan toch het ogenblik dat je een gat in de romp moet maken. In volle overtuiging dat je goed gemeten hebt, boor je het gat. Steeds een maatje groter tot de aandrijfas er door gaat. Zou alles kloppen????. Snel de schroef er in en het antwoord is......NEE.

Ook zie je dat door het uiterst kleine raakvlak van omringende straalbuis met de romp dat die niet recht staat en dat de aandrijfas (groen kruisdraden) niet helemaal op zijn plaats is gekomen.
In de eeder genoemde bouwbeschrijving op Modelbrouwers wordt melding gemaakt van een aantal uren uitlijnen. Dat klopt. In mijn geval nachtwerk. Het zou en moest netjes tot.....
Om de as in het centrum te krijgen moest de hellingshoek van de aandrijfas verandert worden. Dus in het achterspant het gat aanpassen en bij het voorspant de steun weer verhogen.
De straalbuis was moeilijker. Als je goed kijkt op onderstaande foto, zie je dat de bevestiging aan de romp net niet loodrecht staat. Wat je niet ziet is dat de steun op de romp schuin afgevijld (niet teveel, want de romp is maar 0,6 mm) is en dat de straalbuis op bewuste plek ook schuin is ingevijld.
Het waterpas staat nu in ieder geval recht en de as in het midden.
Het kan dus wel.
Handig zou zijn geweest als Billing Boats het gat in de romp had gemaakt waardoor al dat aanpaswerk overbodig zou zijn.
In het ochtendzonnetje staat daar dan een boot. Nu netjes op een sokkel want dat is toch wel erg handig.
Nu gaat het weer leuk worden..... de techniek.
Cardanas in elkaar zetten en de motor plaatsen.

En dan met wat electradraadjes naar de accu .........
Trompetgeschal of motorlawaai. Wat je wilt.


.

2 opmerkingen:

  1. Frits, ander type (zuiniger en stiller) type motor erin??

    Maxxon bv......

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De motor is het niet, die is stil.
    Het is de resonantie en er zit ook nog geen druppel smeermiddel in.
    Het was ook nog maar een eerste test.

    BeantwoordenVerwijderen