woensdag 24 juni 2009

Banckert 516 RC

Vandaag eerst een hele tijd zitten bedenken hoe het roer te maken. Het roerblad bestaat zelf uit twee delen die volgens "de handleiding" over de as aan elkaar moeten worden geplakt. Dat is uiteindelijk wel de bedoeling, maar de werkwijze ????.
Ik heb besloten de roerbladen eerst te maken en ze later als geheel in te bouwen.
Met de frees is een sleuf gemaakt waar de as in komt. Daarna zijn de bladen aan alkaar gelijmd.

Eerst maar eens weer puzzelen waar de gaten voor de roer-assen moetten worden geboord. Een truc die ik al vaker heb toegepast bij dit soort problematiek, is het gebruik maken van hoeken /leidingen in de muren van de kamer waar je zit.
klik hier, en scrol naar beneden ( het positioneren van portaalmasten )
In de straalbuis zit het gat waar de as in komt te draaien. Met een lange staf en waterpas kom je op het punt waar het gat moet komen.
Let wel, dit doe je dus vanuit twee gezichtshoeken, 90 graden verschillend.



Bovenop de as zitten de bevestigingen voor de verbinding naar de servo-motor die het roer uiteindelijk laat draaien.
Net onder de bevestigingen en door de romp heen zit een messing buisje waar de as in draait. Deze buisjes worden op hun plaats en exactie richting gehouden door de houten blokjes. Het alleen lijmen op de romp is een te klein raakvlak en dus niet stevig genoeg


Aan de messing buisjes is nog een verbredingplaatje gemaakt om te voorkomen dat het houten roer inslijt en gaat bewegen. Ik had geen voorraad messing ringen ter beschikking, dus maar even uit een plaatje messing gemaakt.

Het houten roerblad wordt verankerd door een 1 mm draad horizontaal door het roerblad en as aan te brengen. Op de foto zie je de nog veel te lange draad zowat over het hoofd. !!! De draad moet uiteindelijk, na het inlijmen, tegen het roer worden afgeknipt. Je ziet er dus niets meer van.

Met de dremel en handvijl zijn de roerbladen afgerond. Nu zorvuldig in de primer, plamuren en aflakken omdat deze onderdelen permanent in het water komen. (open deur, maar toch)


De servomotor heb ik momenteel niet bij de hand, dus de afwerking.....later. Die komt op een L-profiel op het achterste spant en wordt met stalen draden verbonden met de as.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten