zondag 13 september 2009

241P - rondleiding door de kit

Na het inventariseren van de onderdelen van de 241P, kom ik nu toe aan het gedetailleerd bekijken en beoordelen van de onderdelen. Een mooie gelegenheid om een rondleiding door de kit te geven.

Het groene onderlegblad heeft een maatverdeling van 10x10 mm. Kan je goed de afmetingen van de onderdelen inschatten.
Om te beginnen een plaatje van gebruikte bouten, moeren en onderlegplaatjes.

Boutjes en moeren. De bovenste zijn M-0,6.

Nr. 106-116-117-118,
een voorbeeld van strak gietwerk

Nr. 127: raccord union (leidingeverbinder)
Fijn freeswerk. Het gat is 0,8 mm

Nr. 119-120: remcylinders
Hoeveel uren gaan er in het maken van zo'n moedermodel zitten?

Nr. 421: hevels vooor de remstangen.
Moest ik dit bij de 141R nog zelf maken.... hier dus niet.
wordt vervolgd.


3 opmerkingen:

  1. gadsamme, moet nu die remstangen en zo zelf gaan maken voor mijn 141. Bijbestellen duurt zeker langer dan zelf maken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh,

    Jij hield al niet van vijlen, en nu moet je een paarhonderd klinknagels persen. De zelf geconstrueerde remstangen (die dus ook kunnen bewegen als je voorzichtig werkt) lijken me op zich prettiger dan de gegoten exemplaren (die ik van mijn BR94 nog ken), omdat je bij de geconstrueerde exemplaren nog wat kunt spelen met de posities van de remschoenen. Als de posities je bevallen is een druppeltje secondenlijm voldoende voor fixeren. Dat kan nauwkeuriger werken dan solderen aan een model waaraan nog verder gewerkt moet worden.
    Bij het rookkastdeur logo zijn wel een paar kleine putjes te zien. Ik wil wel zorgen voor een extra logo, zodat de deur er nog mooier uitziet, ik ben namelijk net klaar met het Baldwin fabriekplaatje voor de 141R1187...

    Groeten,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd inderdaad niet van vijlen, vijlen en nog eens vijlen, maar klinknagelen....jammie.

    Bij de trekstangen hoef je volgens mij niet bang te zijn voor de passing. Wel opletten dat de trekstang zelf redelijk goed op lengte wordt gebracht. Correctie is te doen als je in het gietdeel de gaatjes iets (1-2 mm) inboort waardoor er op lengte ingesteld kan worden. Daarna gewoon solderen. Lijmen.... kom nou, dat is voor watjes.
    Ik weet, het is klein, maar bij het drijfwerk van de 141R heb ik ook zo'n kunstje gedaan. Een scherp nieuw boortje en boorkolom zijn absoluut nodig. Niet uit de losse hand. Dat gaat helemaal fout. Gebroken boortjes krijg je er niet meer uit.

    Het logo: plaatdikte 1 mm. Dat wordt moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen