zondag 21 juni 2009

Banckert 516 RC

De drukte op Oerol ontvluchtend (50.000 mensen op het eiland i.p.v. 5000. En dat gaat vandaag/vanavond zowat allemaal weer op de boot.....lekker dringen daar) heb ik lekker rustig in de achtertuin verder geknutseld aan mijn boot.
Het tweede spant gisteravond al in de lijm gezet en met wat groter gereedschap vastgeklemd. Ook nog twee spietjes geplaatst om het contact tussen spant en romp te waarborgen.


Tijd om het "onderdek" te plaatsen. Mooi gelaserd van vorm en ligt mooi, maar...


Het resultaat na het profisorisch neerzetten van aandrijfas en motor. Oeps.


Zelfs met de cardankoppeling is circa 10mm hoogteverschil teveel van het goede. Dit hoogteverschil is natuurlijk afhankelijk van de maat van de motor, maar vergelijkbare maten zullen over het algemeen worden toegepast. De diameter van mijn Graupner Speed 500 E (12Volt) is 35,8 mm.

Dit betekent zagen en vijlen, maar dat was al aangekondigd.
Van het geleverde plankje moest circa 5-6 mm aan beide zijden worden verwijderd en aan de onderkant over circa 1 cm worden afgeschuind..


Het ondersteunend latje tegen het voorste spant moet ook op maat worden gebracht om de hellingshoek van het dek in lijn te krijgen met de (denkbeeldige) as. Zie ook een foto verder. Dit latje is nu 12 mm ipv. circa 18.
Cardanas moet nog tussen motor en as worden geplaatst, maar nu kan er verder worden gemeten/gepositioneerd en het gat voor de as in de romp worden gemaakt.
.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten